دانستنی های پزشکی

روغن کشی چه فایده ای برای دندان ها و لثه های ما دارد؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://www.springvaledental.com.au/blog/wp-content/uploads/2019/11/oil-pulling.jpg

 

روغن کشی یک درمان عامیانه هندی است که شامل چرخاندن روغن در اطراف دهان است و ادعا می شود که فواید زیادی برای حفره دهان ما دارد. این شامل این است که دهان خود را با روغن خوراکی (روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و روغن کنجد توصیه می شود) به مدت 15 تا 20 دقیقه بشویید و آن را تف کنید. حتی اگر پزشکان و محققان دندانپزشکی در مورد آن به عنوان درمانی برای اختلالات دندانی متقاعد نشده اند، آنها روغن کشیدن را برای کاهش ناراحتی ناشی از مشکلات مختلف دندانی توصیه می کنند. چرا؟

 

میکروب های ساکن در دهان ما از یک سلول تشکیل شده اند و با غشای چربی و چربی پوشیده شده اند. هنگامی که چنین غشاهایی با روغن تماس پیدا می کنند، به یکدیگر می چسبند و تخلیه عوامل بیماری زا را آسان می کنند. این نشان دهنده سودمندی حفره دهان شما در بسیاری از جنبه ها است.

 

از ایجاد حفره جلوگیری کنید

پوسیدگی دندان با ترکیبی از عوامل از جمله تمیز کردن نامناسب دندان ها، خوردن میان وعده های مکرر، نوشیدن نوشیدنی های شیرین و موارد دیگر رخ می دهد. آنها برای تضعیف مینای دندان اسید تولید می کنند. هنگامی که اسید با باکتری های دهان همراه شود، حفره ایجاد می شود.

 

بوی بد دهان را کاهش دهید

از آنجایی که روغن کشی به کاهش تعداد باکتری ها در دهان کمک می کند، از حمله باکتری ها به دندان ها جلوگیری می کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

 

بوی بد دهان با تجمع باکتری بر روی بافت های نرم دهان ما اتفاق می افتد. به عنوان مثال، وقتی باکتری بین شیارهای پوست زبان به دام می‌افتد، در نهایت منجر به پوشش زبان می‌شود و بوی کثیفی منتشر می‌کند.

 

دندانپزشکان دهانشویه های کلرهگزیدین را برای از بین بردن باکتری ها در نواحی دهانی که با موهای مسواک و حتی سیم های نخ دندان نمی توان به آنها دسترسی داشت توصیه می کنند.

 

با کمال تعجب، یکی از مطالعات اخیر نشان می دهد که روغن کشی به همان اندازه کلرهگزیدین در تخلیه باکتری های دهان موثر است.

 

سلامت لثه را بهبود می بخشد

باکتری های دهان با اسیدها و بزاق همکاری می کنند تا ماده چسبنده ای به نام پلاک را روی سطح دندان در حاشیه لثه تولید کنند. افرادی که دارای چنین پلاک‌هایی هستند، بسیار مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه هستند.

 

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان های موجود در روغن نارگیل به تقویت بافت های لثه برای کاهش تورم و مبارزه با میکروب هایی مانند استرپتوکوک موتانس که مسئول بیماری های پریودنتال هستند کمک می کند.

 

به سفید کردن دندان کمک می کند

هنگامی که روغن را به آرامی برای چند دقیقه در دهان می چرخانید، لکه ها، میکروب ها و سایر رسوبات را برای تمیز کردن سطوح دندان از بین می برد. سطح صاف و صیقلی را برای دندان های شما فراهم می کند.

 

نقش روغن کشی در سفید کردن دندان هنوز از نظر علمی ثابت نشده است. این بدان معنی است که روغن کشیدن ظاهر طبیعی دندان را که با لکه های عمیق تخریب شده است، باز نمی گرداند.

 

فواید زیبایی

تمرین‌کنندگان آیورودا بیان کرده‌اند که غرغره کردن روغن برای چند دقیقه در روز ظاهر شما را بهبود می‌بخشد. جدا از حذف باکتری، روغن کشی در تقویت فک نیز مفید است. علاوه بر این، این عمل از کاهش شلی صورت پشتیبانی می کند و ظاهر پوست شما را بهبود می بخشد.

 

نتیجه گیری

این عمل باعث تقویت دندان ها و لثه ها می شود که باعث آسان تر از بین بردن رسوبات روی دندان ها می شود. حتی اگر این عمل از نظر علمی ثابت نشده باشد و با برخی تصورات غلط مرتبط باشد، اضافه کردن رژیم بهداشت دهان مقرون به صرفه و آسان است.

 

اگر در مورد روغن کشی شک دارید، یک بار با دندانپزشک یا بهداشت دهان خود مشورت کنید.

آردینی اوخو
شنبه 29 مرداد 1401
بؤلوملر :

کارهایی که در تابستان برای مراقبت خوب از دهان باید انجام دهید

0 گؤروش
یازار:‌


https://dentalartssandiego.com/wp-content/uploads/2019/06/shutterstock_671310886_1000_667-800x534.jpg

نکات مراقبت از دندان در تابستان

آب و هوای گرم و تغییرات فصلی در واقع می تواند منجر به مشکلات دندانی شود. از این رو، حفظ یک روال مراقبت از دهان و دندان در طول تابستان برای دستیابی به سلامت دهان و دندان ضروری است.

 

با برخی اقدامات پیشگیرانه و کمی مراقبت، می توان دندان های خود را مانند آب و هوای درخشان تر نگه داشت. در اینجا چند نکته برای حفظ سلامت دندان های خود در طول تابستان آورده شده است.

 

 از کم آبی بدن خودداری کنید

هیدراته ماندن نه تنها به جلوگیری از مشکلات ناشی از گرما یا سرگیجه کمک می کند، بلکه به دندان های شما نیز کمک می کند. اگر دهان شما خشک شود، به محل پرورش مواد زائد اسیدی و باکتری ها تبدیل می شود، به خصوص زمانی که نوشابه های شیرین مصرف می کنید و غذاهای چسبناک می خورید. این به این دلیل است که غذاهای چسبنده به راحتی بین دندان های شما گیر می کنند.

 

اگر آب بیشتری بنوشید، آب بدن شما را بدون خشکی در دهان حفظ می کند. این همچنین باعث ترشح بیشتر بزاق می شود و به شستشوی قند، ذرات غذا و باکتری ها کمک می کند. حتی بزاق می تواند به طور فعال به بازسازی و ترمیم مینای ضعیف دندان کمک کند.

 

 هرگز یخ را گاز نگیرید یا نجوید

بدون شک! چشمان شما در تابستان به دنبال یخ می گردند. اما هنگام جویدن آن باید مراقب باشید. یخ منجمد ممکن است مینای دندان شما را کنده و همچنین دندان را از جا کنده یا ترک بخورد. هر وسیله دندانی یا کار دندانی در دهان شما حتی می تواند آسیب ببیند.

 

برای جلوگیری از این امر، یخ را در یک فنجان آب حل کنید و به جای گاز گرفتن یا جویدن آن را به صورت آب خنک بنوشید.

 

 از لب های خود محافظت کنید

قرار گرفتن لب ها در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش دهد. برای محافظت از لب ها می توان از بالم لب استفاده کرد. مطمئن شوید که از بالم لب استفاده می کنید که حداقل SPF آن 15 باشد. بالم لبی را پیدا کنید که دارای پوشش وسیع باشد تا بتوانید از لب های خود در برابر اشعه های UVB و UVA محافظت کنید. برای محافظت حداکثری، مومیایی کردن را بارها تکرار کنید.

 

 غذاهای شیرین را محدود کنید

بستنی یا نوشابه را در تابستان گرم میل کنید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. به یاد داشته باشید که همیشه بعد از مصرف غذاهای شیرین مسواک بزنید. شکر می تواند حساسیت دندان را بدتر کند و علائمی مانند زخم لثه یا دندان درد را از قبل ایجاد کند. بهتر است غذاهای شیرین را محدود کنید و از عادات نخ دندان کشیدن و مسواک زدن پیروی کنید.

 

 غذاهای توصیه شده برای دندان مصرف کنید

غذاهایی مانند انگور و سیب به طور طبیعی از دندان های ما مراقبت می کنند. غذاهای غنی از کلسیم مانند تخم مرغ، لبنیات، گوشت گاو، مرغ و ماهی ویتامین A و C و همچنین فلوراید را برای دندان ما فراهم می کنند. میوه هایی مانند گریپ فروت و پرتقال و غذاهایی مانند موز، اسفناج و هویج دندان ها و مینای ما را تقویت می کنند.

 

  هنگام بازی مراقب باشید

بازی های تابستانی مانند والیبال ساحلی، تخته غواصی، پارک های موضوعی و ... همیشه سرگرم کننده هستند. در عین حال، هنگام انجام این نوع بازی ها باید بسیار مراقب باشید. صدمات دندانی ممکن است بدون اطلاع قبلی اتفاق بیفتد. همیشه قبل از انجام بازی های خشن از محافظ دهان استفاده کنید. در صورت بروز هرگونه آسیب دندانی در اسرع وقت با ما تماس بگیرید تا بدانید قبل از رسیدن به   بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهرانپارس چه کاری می توانید انجام دهید.

 

با این نکات و عادات خوب بهداشت دهان و دندان می توان در تابستان از دندان های خود مراقبت کرد. همیشه هیدراته نگه دارید، به طور منظم نخ دندان بکشید و مسواک بزنید، غذاهای شیرین را محدود کنید، سالم بخورید و در طول بازی های فیزیکی سخت از محافظ دهان استفاده کنید. همیشه این "هرگز یخ نجوید" را به خاطر داشته باشید. خودشه. برای حل مشکلات دندانی با بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهرانپارس تماس بگیرید.

آردینی اوخو
شنبه 22 مرداد 1401
بؤلوملر :

جراحی کوچک کردن استخوان گونه

0 گؤروش
یازار:‌

منظور از جراحی کوچک کردن استخوان گونه چیست؟

https://i.pinimg.com/originals/0a/e9/c2/0ae9c21e5d8a738862fe69d73f23758e.jpg

جراحی کاهش استخوان گونه، که به طور گسترده به عنوان کاهش zygomatic شناخته می شود، یک عمل جراحی زیبایی است که برای تنظیم تعادل کلی صورت شما انجام می شود.

 

از آنجایی که استخوان زیگوماتیک (استخوان گونه) نقشی حیاتی در ایجاد ساختار و استحکام قسمت میانی صورت ما ایفا می کند، قسمت های برآمده یا بیرون زده آن بر پهنای صورت شما تأثیر می گذارد. مانند رسوبات چربی اضافی، قوس زیگوماتیک بیرون زده نیز می تواند صورت فرد را پهن تر از آنچه هست کند.

 

این روش جراحی بر برداشتن چنین قسمت‌های بیش از حد استخوان گونه از طریق کانتورینگ، برداشتن چربی، اصلاح تمرکز دارد تا بیماران بتوانند صورت بیضی‌شکل واقعی خود را از بین ببرند.

 

کاندیدای ایده آل برای جراحی کوچک کردن استخوان گونه چه کسانی هستند؟

افرادی که ساختارهای نامتقارن (ناهموار) صورت دارند، می توانند با جراحی کوچک کردن استخوان گونه، چهره خود را به خوبی مشخص کنند. دلیلش پهن بودن گونه است. به طور مشابه، این درمان مشکلات مختلف مرتبط با چنین گونه‌های برجسته را برطرف می‌کند. در زیر چند نمونه آورده شده است:

 

کانتور صورت نامتعادل

صورت باریک

گونه های بیرون زده

گونه های گرد

گونه های فرو رفته

عمل جراحی کوچک کردن استخوان گونه چیست؟

اصلاح برجستگی های استخوانی از طریق جراحی به آمادگی های خاصی قبل از جراحی نیاز دارد. 8 ساعت قبل از جراحی نباید چیزی بخورید. سپس با اشعه ایکس شکل استخوان های فک بالا و فک پایین را پیدا کرده و محل قرارگیری اعصاب را مشخص می کند. این به جراحان کمک می کند تا استخوان گونه را بدون آسیب رساندن به استخوان و بافت اطراف اصلاح کنند.

 

بسته به محل مشکل، جراحی به صورت داخلی یا خارجی انجام می شود. در موارد خاص، ترکیبی از هر دو رویکرد مورد نیاز است. جراحی تحت بیهوشی انجام می شود و حدود 3 ساعت طول می کشد.

 

در روش داخل دهانی (یا داخلی)، جراحان یک برش در داخل دهان و برش دیگری در داخل ناحیه تمپورال ایجاد کردند تا به قوس زیگوماتیک یا استخوان گونه دسترسی پیدا کنند. سپس قسمت‌های جلویی و عقبی استخوان زیگوماتیک شکسته و ضعیف می‌شوند تا بتوان آن‌ها را از طرفین به داخل هل داد تا برآمدگی آن کاهش یابد.

 

رویکرد خارجی همچنین به عنوان رویکرد Preauricular شناخته می شود که در آن برشی در بالا یا جلوی گوش برای دسترسی به استخوان گونه ایجاد می شود. مشابه برش ایجاد شده در داخل دهان، به قوس زیگوماتیک و بدن استخوان گونه نیز دسترسی دارد. سپس جراح برای اصلاح شکل استخوان را می‌شکند یا می‌برد.

 

هنگامی که استخوان گونه کانتور شد یا حرکت داد، سپس با پیچ ثابت می شود تا از حرکت استخوان جلوگیری شود. پس از پایان جراحی، بهبودی چند هفته طول می‌کشد، در حالی که شما نیز برنامه‌های روتین خود را مانند حفظ رژیم غذایی مایع برای چند روز تنظیم می‌کنید تا روند بهبودی تسریع شود.

 

آیا خطرات مرتبط با کاهش زیگوماتیک وجود دارد؟

کاهش استخوان گونه همچنین دارای خطراتی مانند کبودی، التهاب، خونریزی و سایر نگرانی های رایج جراحی است. از سوی دیگر، جراحی استخوان گونه دارای نگرانی های انحصاری است که به شرح زیر ذکر شده است:

 

1.      اسکار (اگر جراحی به صورت خارجی انجام شود)

2.      سفتی در باز کردن دهان

3.      بی نظمی کانتور بدن

4.      عدم تعادل در استخوان گونه

این خطرات احتمالی به این معنی نیست که کاهش استخوان گونه خطرناک است. بسته به شرایط بیمار، این خطرات برای کوتاه مدت یا بلند مدت وجود دارند.

 

 خلاصه

کاهش استخوان گونه باعث اصلاح برآمدگی های استخوان صورت می شود تا صورت شما لزج تر و متناسب تر شود. ما در مورد تکنیک‌های رایجی که در شکل‌دهی به استخوان گونه دخیل هستند صحبت کرده‌ایم و همچنین با عوارض خاصی مانند درد دهان و صورت همراه هستند.

 

لازم نیست نگران آنها باشید. آنتی بادی های خوراکی، ژل های مسکن خوراکی که توسط جراحان دندان تجویز می شود، تسکین شما را فراهم می کند. در عین حال، باید دستورالعمل‌های پس از مراقبت را که پزشک دندانپزشکتان توصیه می‌کند تقلید کنید تا از وارد کردن عناصر تهدیدکننده به محل جراحی جلوگیری کنید.

آردینی اوخو
یکشنبه 16 مرداد 1401
بؤلوملر :

اثرات متامفتامین (مث) بر سلامت دندان چیست؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://www.verywellmind.com/thmb/7GMv6dUSQGFGDP2QptSxSay6bP8=/800x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/GettyImages-605778325-163212dcb42e404e8b6a90859bd1b217.jpg 

متامفتامین (همچنین به عنوان مت یا مت کریستالی شناخته می شود) یک ماده شیمیایی قوی و بسیار اعتیاد آور است که می تواند به راحتی در آب یا الکل حل شود. این دارو یک پودر کریستالی به رنگ سفید و تلخ است و می‌توان آن را به روش‌های مختلف (مثلاً سیگار کشیدن، تزریق، خرخر کردن و غیره) مصرف کرد. مصرف مداوم این دارو بدن را برای ایجاد مواد شیمیایی لذت‌بخش ناتوان می‌کند.

به همین ترتیب، استفاده طولانی مدت از مت از جهات مختلف اثرات مخرب مختلفی بر سلامت جسمی و روانی کاربران دارد. تنگی نفس، تشنج، ضربان قلب نامنظم و اختلال در سیستم عصبی مرکزی شایع ترین عوارض جانبی است که در معتادان به متمادین مشاهده می شود.

 

به طور مشابه، استفاده از متا اثرات منفی متعددی بر دهان نیز دارد. آنها را معمولا "مث موث" می نامند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد آن بیشتر بدانید. دندانپزشکی در شهریار 

 

دهان متم چیست؟

 Meth mouth اصطلاح ساده ای است که برای تعریف مشکلات دندانی ناشی از مصرف بیش از حد مت آمفتامین استفاده می شود. این دارو در مقایسه با سایرین که آن را بو می‌کشند یا با سوزن تزریق می‌کنند، تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت دندان‌های افرادی دارد که متد سیگار می‌کشند. افرادی که سیگار می کشند، دندان هایشان بد رنگ شده است.

 

با این حال، اجزای شیمیایی موجود در مت، بدون توجه به نحوه مصرف دارو، آسیب قابل توجهی به حفره دهان وارد می کند. پوسیدگی پیشرفته دندان، شکستگی دندان، عفونت لثه، ساییدگی دندان و درد در استخوان فک چند نمونه هستند.

 

چگونه متا بر سلامت دندان تاثیر می گذارد؟

اغلب، مته دهان در 3 مرحله اتفاق می افتد. که با بوی بد دهان شروع می شود، حفره هایی در دندان های جلویی و التهاب لثه نشان می دهد. بعداً پوسیدگی پیشرفت می کند و باعث تحلیل لثه و درد در لب ها می شود. سپس به دنبال آن بیماری لثه و از دست دادن دندان رخ می دهد.

 

در همین حال، تأثیر مصرف متاتولین بر سلامت جسمانی نیز به طرق مختلف بر مخاط دهان تأثیر می گذارد. اینجا چندتایی هستند:

 

متا جریان بزاق را کاهش می دهد

خشکی دهان در معتادان متامفتامین رایج است زیرا ترکیبات اسیدی موجود در متامفتامین یک محیط اسیدی در دهان مصرف کننده ایجاد می کند. در نتیجه بزاق جذب شده و باعث خشکی دهان می شود. علاوه بر این، استفاده مکرر از مت بر غدد بزاقی تأثیر می گذارد به طوری که ترشح بزاق کاهش می یابد.

 

از آنجایی که بزاق نقش مهمی در معدنی‌سازی مجدد مینای دندان و تخلیه میکروب‌های مضر دارد، کمبود بزاق باعث رشد باکتری‌های دهان می‌شود و در نتیجه مشکلات دندانی مختلفی ایجاد می‌شود.

 

فرسایش مینای دندان

مواد شیمیایی مرتبط با تولید مت، در فرسایش مینای دندان بسیار قوی هستند. مینا لایه محافظ بیرونی سخت دندان ما است. هنگامی که نازک یا ضعیف می شود، لایه های حساس زیر آن در معرض دید قرار می گیرند و آنها را در برابر تهاجم میکروبی آسیب پذیر می کند.

 

کاربران را به نوشیدن نوشیدنی های شیرین سوق می دهد

افرادی که به طور مکرر متابولیک مصرف می کنند، احساس گرسنگی نمی کنند. درعوض، معتادان به متمادین دوست دارند در مواقعی که احساس گرسنگی می کنند، کالری قند مصرف کنند. آنها را مجبور به نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین و آب گازدار می کند. همه می دانند که شکر باعث رشد باکتری ها و میکروب ها در دهان می شود. بنابراین مت به انواع اختلالات دندانی کمک می کند.

دندانپزشکی در شهریار

باعث ساییدن و فشردن دندان ها می شود

همانطور که قبلاً بحث شد، مت می تواند سیستم عصبی مرکزی را به خطر بیاندازد، بنابراین معتادان به متات در برخی مواقع بیش فعال می شوند. در چنین شرایطی، داروها دندان های خود را به هم می سایند یا به هم فشار می دهند. این یک عادت دهانی نامناسب است و یکپارچگی دندان ها را ضعیف می کند و خطر ایجاد ترک در دندان ها را افزایش می دهد.

 

آیا می توان دهان متم را درمان کرد؟

در بیشتر موارد متامفتامین باعث آسیب های جبران ناپذیر دندانی می شود. این علائم در نقطه ای که تأثیر متابولیک غیر قابل جبران می شود نشان می دهد. با این حال، دندانپزشکان درمان هایی مانند روکش، روکش دندان و سایر راه حل های مناسب برای بازگرداندن شکل دندان های عفونی ارائه می دهند.

 

اگر دندانی عمیقاً عفونی شده باشد و با درمان ریشه (RCT) نتوان آن را حفظ کرد، باید با جراحی کشیده شود و با ایمپلنت دندان قابل ترمیم است.

 

به یاد داشته باشید که مت یک داروی بسیار اعتیادآور است و اثرات مضری بر سلامت دندان مصرف کنندگان دارد. چنین عوارض دهانی تنها در صورتی قابل درمان هستند که در مرحله اولیه درمان شوند.

 

آردینی اوخو
یکشنبه 9 مرداد 1401
بؤلوملر :