https://www.verywellmind.com/thmb/7GMv6dUSQGFGDP2QptSxSay6bP8=/800x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/GettyImages-605778325-163212dcb42e404e8b6a90859bd1b217.jpg 

متامفتامین (همچنین به عنوان مت یا مت کریستالی شناخته می شود) یک ماده شیمیایی قوی و بسیار اعتیاد آور است که می تواند به راحتی در آب یا الکل حل شود. این دارو یک پودر کریستالی به رنگ سفید و تلخ است و می‌توان آن را به روش‌های مختلف (مثلاً سیگار کشیدن، تزریق، خرخر کردن و غیره) مصرف کرد. مصرف مداوم این دارو بدن را برای ایجاد مواد شیمیایی لذت‌بخش ناتوان می‌کند.

به همین ترتیب، استفاده طولانی مدت از مت از جهات مختلف اثرات مخرب مختلفی بر سلامت جسمی و روانی کاربران دارد. تنگی نفس، تشنج، ضربان قلب نامنظم و اختلال در سیستم عصبی مرکزی شایع ترین عوارض جانبی است که در معتادان به متمادین مشاهده می شود.

 

به طور مشابه، استفاده از متا اثرات منفی متعددی بر دهان نیز دارد. آنها را معمولا "مث موث" می نامند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد آن بیشتر بدانید. دندانپزشکی در شهریار 

 

دهان متم چیست؟

 Meth mouth اصطلاح ساده ای است که برای تعریف مشکلات دندانی ناشی از مصرف بیش از حد مت آمفتامین استفاده می شود. این دارو در مقایسه با سایرین که آن را بو می‌کشند یا با سوزن تزریق می‌کنند، تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت دندان‌های افرادی دارد که متد سیگار می‌کشند. افرادی که سیگار می کشند، دندان هایشان بد رنگ شده است.

 

با این حال، اجزای شیمیایی موجود در مت، بدون توجه به نحوه مصرف دارو، آسیب قابل توجهی به حفره دهان وارد می کند. پوسیدگی پیشرفته دندان، شکستگی دندان، عفونت لثه، ساییدگی دندان و درد در استخوان فک چند نمونه هستند.

 

چگونه متا بر سلامت دندان تاثیر می گذارد؟

اغلب، مته دهان در 3 مرحله اتفاق می افتد. که با بوی بد دهان شروع می شود، حفره هایی در دندان های جلویی و التهاب لثه نشان می دهد. بعداً پوسیدگی پیشرفت می کند و باعث تحلیل لثه و درد در لب ها می شود. سپس به دنبال آن بیماری لثه و از دست دادن دندان رخ می دهد.

 

در همین حال، تأثیر مصرف متاتولین بر سلامت جسمانی نیز به طرق مختلف بر مخاط دهان تأثیر می گذارد. اینجا چندتایی هستند:

 

متا جریان بزاق را کاهش می دهد

خشکی دهان در معتادان متامفتامین رایج است زیرا ترکیبات اسیدی موجود در متامفتامین یک محیط اسیدی در دهان مصرف کننده ایجاد می کند. در نتیجه بزاق جذب شده و باعث خشکی دهان می شود. علاوه بر این، استفاده مکرر از مت بر غدد بزاقی تأثیر می گذارد به طوری که ترشح بزاق کاهش می یابد.

 

از آنجایی که بزاق نقش مهمی در معدنی‌سازی مجدد مینای دندان و تخلیه میکروب‌های مضر دارد، کمبود بزاق باعث رشد باکتری‌های دهان می‌شود و در نتیجه مشکلات دندانی مختلفی ایجاد می‌شود.

 

فرسایش مینای دندان

مواد شیمیایی مرتبط با تولید مت، در فرسایش مینای دندان بسیار قوی هستند. مینا لایه محافظ بیرونی سخت دندان ما است. هنگامی که نازک یا ضعیف می شود، لایه های حساس زیر آن در معرض دید قرار می گیرند و آنها را در برابر تهاجم میکروبی آسیب پذیر می کند.

 

کاربران را به نوشیدن نوشیدنی های شیرین سوق می دهد

افرادی که به طور مکرر متابولیک مصرف می کنند، احساس گرسنگی نمی کنند. درعوض، معتادان به متمادین دوست دارند در مواقعی که احساس گرسنگی می کنند، کالری قند مصرف کنند. آنها را مجبور به نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های شیرین و آب گازدار می کند. همه می دانند که شکر باعث رشد باکتری ها و میکروب ها در دهان می شود. بنابراین مت به انواع اختلالات دندانی کمک می کند.

دندانپزشکی در شهریار

باعث ساییدن و فشردن دندان ها می شود

همانطور که قبلاً بحث شد، مت می تواند سیستم عصبی مرکزی را به خطر بیاندازد، بنابراین معتادان به متات در برخی مواقع بیش فعال می شوند. در چنین شرایطی، داروها دندان های خود را به هم می سایند یا به هم فشار می دهند. این یک عادت دهانی نامناسب است و یکپارچگی دندان ها را ضعیف می کند و خطر ایجاد ترک در دندان ها را افزایش می دهد.

 

آیا می توان دهان متم را درمان کرد؟

در بیشتر موارد متامفتامین باعث آسیب های جبران ناپذیر دندانی می شود. این علائم در نقطه ای که تأثیر متابولیک غیر قابل جبران می شود نشان می دهد. با این حال، دندانپزشکان درمان هایی مانند روکش، روکش دندان و سایر راه حل های مناسب برای بازگرداندن شکل دندان های عفونی ارائه می دهند.

 

اگر دندانی عمیقاً عفونی شده باشد و با درمان ریشه (RCT) نتوان آن را حفظ کرد، باید با جراحی کشیده شود و با ایمپلنت دندان قابل ترمیم است.

 

به یاد داشته باشید که مت یک داروی بسیار اعتیادآور است و اثرات مضری بر سلامت دندان مصرف کنندگان دارد. چنین عوارض دهانی تنها در صورتی قابل درمان هستند که در مرحله اولیه درمان شوند.

 

یکشنبه 9 مرداد 1401
بؤلوملر :