https://www.springvaledental.com.au/blog/wp-content/uploads/2018/09/non-surgical-gum-therapy-2048x1365.jpg

برنامه های درمانی لثه

 

این روشی است که در لبخندها به کار می رود و ما آن را "Gummy-smile" می نامیم ، جایی که هنگام لبخند زدن لثه ها بیش از حد معمول ظاهر می شوند. مازاد لثه که زیبایی لبخند را مختل می کند ، با یک عمل کوچک اصلاح می شود. در این افراد دندانپزشک زیبایی و پریودنتولوژیست (پزشک لثه) با هم کار می کنند و سطح و شکل لثه ها مشخص می شود. متخصص پریودنتال همچنین لثه ها را تا این سطح اصلاح می کند و تناسب خوبی را فراهم می کند. با بی حسی موضعی که باید روی بیمار اعمال شود ، بیمار هیچ احساسی نخواهد داشت. جراحی لثه که یک عمل جراحی جزئی است ، در مدت کوتاهی لبخند را کاملاً تغییر می دهد.

 

در مواردی که مشکل زیبایی دندان ها را نیز در بر می گیرد ، با استفاده از لمینت های چینی پس از عمل لثه ، لبخندی کامل طراحی می شود.

 

پیوند لثه

 

با افزودن بافت به مناطقی که رکود لثه در آنها زیاد است ، می توان دندانهایی را که بلندتر به نظر می رسند ، زیبا جلوه داد. نکته دیگری که به زیبایی لثه مربوط می شود این است که ؛ این فروریزش استخوان فک به دلیل کشیدن دندان و در نتیجه ظاهر نامتقارن لثه است. این وضعیت معمولاً در ناحیه دندانهای قدامی ناراحت کننده است. اگرچه دندان های چینی با زیبایی فوق العاده ساخته می شوند ، اما ناحیه ای که پرسلن های آماده شده در آن قرار می گیرند بافت لثه در اطراف است. اگر بافت لثه به اندازه کافی و سالم وجود نداشته باشد ، پرسلن های آماده نمی توانند زیبایی خود را به نمایش بگذارند. در صورت از بین رفتن پاپیلاها به دلیل از دست رفتن دندان ها یا عقب ماندگی لثه ، ابتدا باید این وضعیت نامطلوب برطرف شود. بافت های از دست رفته را می توان با برخی از روش های پروتز و جراحی بازیابی کرد. روش هایی که با هدف تنظیم بافت لثه اطراف دندان های ما و به دست آوردن تصویری هماهنگ با دندان های ما انجام می شود ، اصلاحات لثه زیبایی نامیده می شوند. معمولاً قبل از ساخت پروتز ؛ اگرچه مداخلات زیرساختی مربوط به لثه ، استخوان و بافت همبند توسط بیماران به عنوان جلسات طولانی و خسته کننده در نظر گرفته می شود ، اما این نوع مداخلات به دلیل نتایج بدست آمده برای بیماران و دندانپزشکان بسیار ضروری و رضایت بخش است.

 

 

اکثریت از دست دادن دندان در بزرگسالان ناشی از لثه و استخوان اطراف دندان است. بیماریهای لثه توسط باکتری هایی به نام پلاک ایجاد می شوند که در ضخامت لایه فیلم به سطح دندان ها می چسبند. اگر پلاک تمیز نشود ، به تارتار (حساب) تبدیل می شود. تجمع پلاک و جرم باعث می شود که باکتری های مخرب در دهان ما تکثیر شوند و در نتیجه شکاف هایی به نام جیب و افتادگی لثه بین دندان ها و لثه ها ایجاد می شود. باکتری ها آنزیم هایی را ترشح می کنند که باعث تخریب استخوان در اطراف دندان می شود در نهایت دندان از بین می رود.

 

تمیز کردن دندان اساس مبارزه با بیماری های لثه است. زیرا برای مقابله با بیماری های لثه ، پلاک ، جرم و باکتری های موجود در جیب لثه باید از محیط دهان خارج شوند. این تشکیلات مضر در نتیجه مداخلات با دستگاه های اولتراسونیک یا ابزارهای دستی مناسب حذف می شوند. این ابزارها به مینای دندان اصلاً آسیبی نمی رسانند زیرا ابزارهای حرفه ای هستند که توسط دندانپزشکان استفاده می شوند. هنگام تمیز کردن تارتار از هوا ، آب و پودر تمیز کننده مخصوص اسپری شده نیز استفاده می شود.

 

اولین هدف از تمیز کردن دندان ها حذف پلاک ، جرم و برخی بافت های بیمار است. بنابراین ، چه برسد به آسیب ، این یک روش درمانی بسیار مفید است. اگر لثه ها به دلیل جرم قبلی عقب نشینی کرده بودند ، هنگام تمیز کردن دیواره دندان ، ریشه دندان ها به طور طبیعی نمایان می شود. وقتی مردم دندان های خود را تمیز می کنند ، ممکن است تصور کنند که ریشه آنها نمایان است. در واقع ، آنها ناشی از رکودهای قبلی به دلیل مراقبت و محاسبه دهان و دندان ضعیف هستند. این نتیجه فرایند تمیز کردن نیست. اگر با عمل جراحی نمی توان رکود لثه را برطرف کرد ، رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از رکود بیشتر لثه ضروری است. اگر تمیز کردن جرم بیش از حد انجام می شود ، به این معنی است که بهداشت دهان و دندان شما خوب نیست. دندانپزشک شما ، که به طور متوسط ​​هر 6 ماه به او مراجعه می کنید ، در این مورد به شما هشدار می دهد.

 

فراموش نکنید که این در دست شماست که از تشکیل مجدد جرم بعد از تمیز کردن دندان جلوگیری کنید. با مسواک زدن و حفظ رابط کاربری مطابق دستور دندانپزشک خود ، به سلامت دهان و دندان مطلوب دست خواهید یافت. اگر فکر می کنید بعد از تمیز کردن دندان ها مجدداً تشکیل شده است ، باید روش مسواک زدن خود را مرور کنید ، اگر یک مکان تمیز شده دوباره کثیف شد ، به این معنی است که به خوبی از آن مراقبت نشده است.

 

با توجه به اینکه بهداشت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن است ، از مراقبت از لثه خود غافل نشوید و در صورت لزوم دندان های خود را تمیز کنید.

 

درمان خونریزی لثه

 

لثه های سالم صورتی رنگ و صاف هستند. لثه های سالم هنگام غذا خوردن و مسواک زدن خونریزی نمی کنند. علائم اصلی التهاب لثه عبارتند از: خونریزی لثه ، تورم لثه و بوی بد دهان ، عقب افتادن لثه ، ذوب شدن استخوان آلوئولار و لرزش دندان هایی که تکیه گاه خود را از دست داده اند ، نشانه های بیماری پریودنتال است. r بیماری پریودنتال ؛ این یک بیماری التهابی لثه و سایر بافت های نگهدارنده دندان ها است. در نتیجه از بین بردن پلاک باکتریایی روی دندان ها با مسواک زدن و نخ دندان ، باکتری های موجود در پلاک باعث تحریک در لثه می شوند و اولین مرحله التهاب لثه به نام ژنژیویت آغاز می شود.

 

اگر دندانپزشک به دندانپزشک مراجعه نکند و تحت درمان قرار نگیرد ، فیبرهای پریودنتال که دندان ها را به لثه متصل می کند از بین رفته و التهاب به عمق گسترش یافته و باعث تخریب استخوان آلوئولار می شود. در نتیجه این تخریب ، دندان ها شروع به لرزیدن می کنند و وقتی به این نقطه می رسیم ، نمی توان استخوان از دست رفته را با درمان جایگزین کرد.

 

جرم بر روی دندان ها و لثه ها تجمع می یابد و باعث عقب ماندگی لثه می شود. حذف مسواک تشکیل شده با مسواک زدن امکان پذیر نیست. مراجعه به دندانپزشک و معاینه ضروری است و نباید از نظافت جرم دندان غافل شد. تمیز کردن دندان ها هیچ آسیبی به دندان ها نمی رساند. بعد از تمیز کردن ، دندانها ممکن است تا یک هفته حساس باشند ، اما موقتی است. عواملی مانند استعداد ژنتیکی ، دیابت ، عوامل هورمونی ، بارداری ، یائسگی ، کمبود ویتامین ، استرس ، سیگار کشیدن ، برخی داروها (ضد افسردگی ، ضد صرع) ، برخی بیماریهای سیستمیک (بیماریهای سیستم ایمنی ، برخی بیماریهای خونی) ، سن ممکن است باعث ایجاد لثه شود. بیماریها در زنان باردار ، اثرات هورمون ها و بدتر شدن بهداشت دهان و دندان به دلیل تهوع و استفراغ در ماه های اول باعث التهاب لثه در بارداری می شود. افراد در معرض خطر قبل از بارداری باید توسط دندانپزشک معاینه شوند و تمیز کننده و صیقل دهنده جرم دندان شوند و باید اطمینان حاصل کنند که مشکلات لثه ای که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود به حداقل برسد.

 

 

اگر پلاک باکتریایی برداشته نشود ، سفت شده و رسوب می کند که به آن تارتار یا تارتار می گویند. سموم (مواد مضر) تولید شده توسط باکتری ها در پلاک به لثه ها آسیب می رسانند. سموم بافت های حمایتی اطراف لثه را شستشو می دهند ، از دندان ها دور می شوند و پلاک های باکتریایی بیشتری در جیب های تشکیل شده پریودنتال  تجمع می یابد. با توسعه بیماری پریودنتال ، جیب ها عمیق تر می شوند. پلاک باکتریایی به سطوح ریشه ای نمایان شده دندان ها می چسبد. تکیه گاه استخوانی دندان ها از بین می رود و دندان های درمان نشده شروع به لرزش می کنند و در نهایت عقب نشینی می کنند.

 

عوامل دیگری که باعث بیماری های لثه می شوند چیست؟

 

در حالی که علت اصلی بیماری های پریودنتال پلاک باکتریایی است ، عوامل دیگری می توانند بر سلامت لثه شما تأثیر بگذارند رژیم غذایی و مصرف دخانیات بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد. رژیم غذایی کم ارزش غذایی ، توانایی بدن را در مقابله با بیماری ها کاهش می دهد. همچنین ، استرس می تواند بر توانایی بدن در دفع بیماری ها تأثیر بگذارد. مصرف کنندگان دخانیات لثه های خود را بیش از افراد غیر سیگاری تحریک می کنند. بیماریهایی که بر سیستم دفاعی بدن تأثیر می گذارند ، مانند سرطان خون و ایدز ، می توانند وضعیت لثه ها را بدتر کنند. در مواردی که افراد بسیار مستعد ابتلا به عفونت هستند ، مانند دیابت کنترل نشده ، بیماری لثه معمولاً بسیار شدیدتر است و کنترل آن دشوارتر است.

 

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث قرمز شدن لثه و حساسیت بیشتر به پلاک باکتریایی می شود. بیماری لثه موجود در مراحل اولیه ممکن است تشدید شود ، به ویژه در دوران بارداری.

 

بیماری های لثه چگونه تشخیص داده می شوند؟

 

هنگامی که دندانپزشکان به ظاهر کلی لثه ها مشکوک می شوند ، طول جیب لثه بین دندان و لثه را با وسیله ای به نام پروب پریودنتال اندازه گیری می کنند. معاینه پریودنتال باید به عنوان بخشی از هر معاینه داخل دهانی در بزرگسالان انجام شود. ممکن است برای ارزیابی بافت استخوانی اطراف دندان از اشعه ایکس استفاده شود.

 

چگونه می توان از بیماری های لثه جلوگیری کرد؟

 

شما می توانید نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های پریودنتال ایفا کنید. به منظور مادام العمر نگه داشتن دندان ها در دهان ، پلاک باکتریایی باید هر روز با مسواک زدن ، نخ دندان و عوامل شیمیایی از دندان ها خارج شود.

 

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا ، مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام معاینات بسیار مهم است. اگرچه مراقبت روزانه از دهان تشکیل جرم را به حداقل می رساند ، اما نمی تواند به طور کامل از آن جلوگیری کند. تمیز کردن دندان توسط دندانپزشک ؛ این اطمینان می دهد که جرم سفت شده در مناطقی که نمی توانید با مسواک و نخ دندان تمیز کنید از محیط خارج می شود. حذف جرم را تمیزکاری حساب می نامند. دندانپزشک شما می تواند یک برنامه مراقبت از دهان و دندان شخصی را بر اساس نیازهای خاص شما ایجاد کند. با استفاده از این برنامه می توانید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بدون آسیب رساندن به دندان ها و لثه تمرین کنید.

 

پریودنتولوژی ، بیماری لثه ، جراحی لثه

 

با مراجعه منظم به دندانپزشک می توانید از دندانپزشک خود در مورد محصولات بهداشت دهان و دندان مشاوره بگیرید. انواع مختلفی از مسواک ها ، نخ دندان ، دهانشویه ها و پاک کننده های بین دندانی در بازار وجود دارد. دندانپزشک شما در انتخاب محصولاتی که مناسب شما هستند به شما کمک می کند. ir

 

درمان بیماری های لثه در مراحل اولیه معمولاً جرم گیری و صاف شدن سطح ریشه است. در این مراحل ، رسوبات باکتریایی و تارتار از جیب های اطراف دندان خارج شده و سطوح ریشه صاف می شود. با این فرایندها ، باکتری ها و مواد سمی که باعث التهاب می شوند از دهان خارج می شوند. این روشها ، که در مراحل اولیه بیماریهای لثه اعمال می شوند ، معمولاً برای نتایج رضایت بخش کافی هستند.

 

در موارد پیشرفته تر ، مداخله جراحی ممکن است مورد نیاز باشد. هدف از مداخله جراحی ؛ برای برداشتن تارتار و بافت های بیمار در جیب های عمیق محیط ، برای صاف شدن سطوح ریشه برای بهبود و شکل دادن به لثه ها برای تمیز کردن آسان است.

 

بیماران پریودنتال باید به صورت دوره ای پس از درمان مراجعه کنند. تنها راه برای حفظ نتایج مثبت حاصل از درمان پریودنتال مسواک زدن دندان ها ، استفاده منظم از نخ دندان و استفاده از عوامل شیمیایی است که رسوبات باکتریایی را از محیط حذف می کند. و مهمترین چیز این است که معاینه خود را در فواصل زمانی توصیه شده توسط دندانپزشک انجام دهید.

 

 

چهارشنبه 13 مرداد 1400
بؤلوملر :