آیا فلوراید ، که در سال های اخیر به شدت در سلامت دهان و دندان استفاده می شود ، مضر است؟ تأثیرات آن بر کودکان چیست؟

این مسئله از زمانی شروع شد که کودکان بیش از بزرگسالان در اولویت موضوعاتی که بحث در مورد فلوراید بود قرار گرفتند، مواد حاوی فلوراید را همراه با خمیر دندان مصرف می کردند.

 

فلوراید که قبلاً در آب های آشامیدنی وجود داشت ، اکنون در کشورهایی مانند سوئد ، ژاپن و هلند ممنوع است.

فلوراید یک ماده بحث برانگیز است. از آنجا که در دوزهای پایین از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند ، در برخی از کشورها به خمیر دندان و حتی در آب لوله کشی اضافه می شود ، در حالی که مضرات آن بیش از فواید آن در سال های اخیر مورد بحث قرار گرفته است. با این حال ، باید دانست که اثرات مضر فلوراید در نتیجه دوزهای طولانی مدت و بالا ، یعنی استفاده نادرست است.

 

افزودن فلوراید به آب در برخی کشورها مانند چین ، اتریش ، بلژیک ، فنلاند ، دانمارک ، نروژ ، سوئد ، هلند ، مجارستان و ژاپن ممنوع است. علاوه بر این ، آب لوله کشی تنها منبع فلوراید نیست. از آب میوه فوری و نوشیدنی های گازدار گرفته تا غذای کودک ، بسیاری از محصولات حاوی فلوراید هستند.

فلوراید در جلوگیری از پوسیدگی موثر است

فلورین یک عامل موثر و قابل اطمینان در جلوگیری از ایجاد پوسیدگی و جلوگیری از پوسیدگی شروع شده روی مینای دندان است. اگر با روش ها و دوزهای مناسب استفاده شود ، خطر پوسیدگی را کاهش می دهد. در استفاده از فلورین ، نیازهای فردی تعیین می شود و محاسبه دوز مضر (فلوروز خفیف یا متوسط) باید به درستی انجام شود.

ایده افزودن فلورین به آب آشامیدنی به منظور کاهش خطر و دفعات پوسیدگی در جامعه به دوران باستان برمی گردد. اما امروزه این عمل در بسیاری از کشورها ممنوع شده است. مطالعات نشان داده است که روش های موضعی (سطحی) کاربرد فلوراید موثرتر هستند. این روش برای کاهش تشکیل پوسیدگی با محصولات حاوی فلوراید مانند خمیر دندان ، ژل ، دهان شویه است. همچنین از فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی اولیه و کاهش حساسیت استفاده می شود.

 

مصرف خمیر دندانهای حاوی فلوراید خطرات عمده سلامتی را در کودکان خردسال به همراه دارد

خمیر دندانهای حاوی فلوراید به ویژه در کودکان خردسال خطرات زیادی برای سلامتی دارند. تغییر رنگ دندان دائمی (فلوروز دندان) ، بیماری های معده ، مسمومیت حاد ، بثورات پوستی ممکن است با مصرف طولانی مدت خمیر دندانهای حاوی فلوراید ایجاد شود. استفاده از طعم دهنده هایی که کودکان از آن لذت می برند نیز بحث برانگیزی است. به ویژه کودکان خردسال رفلکس های بلع به طور کامل ایجاد نکرده اند و همیشه می توانند مقدار زیادی خمیردندان را قورت دهند.

 

بنابراین در سال 1997 ، FDA از تولیدکنندگان خمیر دندان خواست که هشدار مسمومیت را روی تمام خمیرهای فلوراید فروخته شده در ایالات متحده بگذارند. در این هشدار آمده است: "کودکان زیر 6 سال را از دسترس خمیر دندان دور نگه دارید. اگر به طور تصادفی بیش از مقدار مسواک زده شده بلعیدید ، با مراکز کنترل سم تماس بگیرید."

 

اگر اثرات مضر فلوراید حاد (فوری) و مزمن (طولانی مدت) در نظر گرفته شود ، تهوع و درد ، استفراغ و سرگیجه ممکن است با مصرف فوری فلوراید اضافی مشاهده شود. در نتیجه دوزهای طولانی مدت و زیاد فلوراید ، آسیب مینای دندان به نام فلوروز دیده می شود. اگر این آسیب خفیف باشد ، به صورت لکه های سفید مات و سفید دیده می شود. در موارد شدیدتر ، تغییر رنگ رنگ زرد و قهوه ای همراه با فرورفتگی های سطح مشاهده می شود. در هر دو حالت ، تصویری است که مشکلات زیبایی شناختی مهمی ایجاد می کند.

 

این خطرات در بزرگسالان بسیار کمتر است. بزرگسالان کمتر دهانشویه را می بلعند. مقدار کمی که بلعیده می شود مشکلی ایجاد نمی کند. در صورت بلع مقادیر زیاد ، شایعترین حالت تهوع و استفراغ است.

95٪ خمیردندان های موجود در بازار حاوی فلوراید هستند. فلوراید به خمیر دندانهای تولید شده برای کودکان 0-3 ساله اضافه نمی شود.

 

کاربردهای فلوراید در مدارس باعث افزایش آگاهی می شود

در مدارس برای محافظت از سلامت دندان در کودکان ساخته می شود از نظر نقطه شروع و افزایش سطح هوشیاری بسیار سودمند است و نکاتی را که باید در نظر گرفت شامل: "کاربرد لاک محافظ فلوراید" در شرایط ایده آل است.

به عنوان مثال ، اگرچه می توان لاکهای حاوی فلورین را روی دندانهای مرطوب قرار داد ، اما آیا دندانها خشک می شوند؟ آیا بعد از عمل بچه ها می توانند لاک اضافی را در دهان خود تف کنند؟ یا بعد از درخواست ، بچه ها پیگیری می شوند ، آیا حداقل 30 دقیقه چیزی می خورند یا نمی نوشند؟

 

با این حال ، حتی ایجاد آگاهی از چنین کاربرد محافظتی در خانواده ها ، سود قابل توجهی را به همراه دارد. لاک فلوراید که دو بار در سال و در شرایط ایده آل توسط پزشکان استفاده می شود ، یک روش بسیار موثر در کاهش  خطر پوسیدگی است.

پنجشنبه 22 آبان 1399
بؤلوملر :