https://lindnerdental.com/wp-content/uploads/2017/12/toothache.jpg

دلایل دندان درد چیست؟

دندان درد یک مشکل مهم است که تقریباً در هر دوره از زندگی انسان با آن روبرو است. دندان درد ، که به طور کلی سعی می شود با مسکن و روش های مختلف درمان شود ، یک ناراحتی است که با تأخیر در مشاوره با پزشک ، مشکل را بیشتر می کند. تلاش برای درمان دندان درد ، به ویژه با اطلاعات شنیده شده ، آسیب قابل توجهی به دندان ها و بافت ها وارد می کند. دندان درد به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد. پوسیدگی دندان یکی از اولین دلایلی است که به ذهن خطور می کند. علاوه بر این ، فرسایش مینای دندان ، شکستگی دندان در اثر هرگونه ضربه ، التهاب لثه و دندان عقل از دلایل اصلی دندان درد است. در ابتدا ، دندان درد توسط بیماران نادیده گرفته می شود. تا زمانی که درد غیر قابل تحمل شود ، با مسکن درد را آرام می کنند. با این حال ، بدون درمان منبع درد ، نمی توان به نتیجه قطعی رسید. علاوه بر این ، مسکن هایی که به طور ناخودآگاه استفاده می شوند به طور کلی به سلامت انسان آسیب می رسانند. به همین دلیل ، باید دندان درد جدی گرفته شود و در اسرع وقت با یک متخصص مشورت شود.

 

دندان درد که به دلایل مختلف جسمی و روانی رخ می دهد ،

بیماری لثه

آبسه های ناشی از پوسیدگی دندان

فرسایش مینای دندان

عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان

دندان های عقل (نهفته)

سینوزیت از جمله دلایل اصلی درد در دندان ها است.

مهمترین علت دندان درد پوسیدگی دندان است. تقریباً 95٪ بیمارانی که با دندان درد بهدندانپزشک  مراجعه می کنند، از درد ناشی از پوسیدگی شکایت دارند. عامل اصلی زمینه ساز پوسیدگی دندان عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان یا عادات بهداشتی بد است.

اختلالات تغذیه ای ، مصرف زیاد قند باعث ایجاد اسید در اطراف دندان می شود. اسیدی که به مرور زمان ایجاد می شود مینای دندان را که لایه محافظ دندان است ، از بین می‌رود و باعث ایجاد پوسیدگی و شروع درد شدید می شود. در مواردی که دندان درد همراه با آبسه باشد ، دردهایی که به شکل ضربان ادامه می یابند غیر قابل تحمل می شوند. در چنین مواردی ، درمان های نادرستی که برای کاهش درد دندان انجام می شود ممکن است با ایجاد حساسیت به سرما و گرما در دندان باعث شکستگی دندان شود.

 

قبل از اینکه دندان درد غیر قابل تحمل شود ، لازم است که به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان را با روش های پزشکی آغاز کنید. درمان به موقع از برخی مشکلات اساسی جلوگیری می کند و بیمار را در برابر از دست دادن دندان محافظت می کند و از نگرانی های زیبایی که ممکن است به دلیل از دست دادن دندان ایجاد شود جلوگیری می شود.

 

شایعترین علت پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان در بخش بزرگی از جامعه مانند نود و شش درصد وجود دارد. علت اصلی پوسیدگی دندان ، بهداشت نادرست دهان است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا عدم رعایت بهداشت کافی باعث پوسیدگی دندان می شود و پوسیدگی دندان باعث دندان درد شدید می شود.

 https://th.bing.com/th/id/Rd1cc0844501e7f8381cb7c2f9d82c141?rik=jsj6pNT9%2fGUuaQ&riu=http%3a%2f%2friverdentistry.com%2fwp-content%2fuploads%2f2016%2f02%2ftooth-enamel-erosion-treatment-los-angeles-large.jpg&ehk=qdUlAqwEh9mKbWUO5NUptpkkvRGCrbgZxx%2fb6woPuF0%3d&risl=&pid=ImgRaw

مینای دندان

مینای دندان هم به عنوان محافظ برای دندان و هم برای ساختار داخلی دندان عمل می کند. هنگامی که مینای دندان پوسیده می شود ، محافظت مورد انتظار حاصل نمی شود ، که می تواند باعث دندان درد شدید شود. مینای دندان ساختار بسیار سختی دارد. با این وجود ، احتمالاً به دلیل برخی عوامل فیزیکی یا شیمیایی آسیب دیده است. به خصوص غذاهای پوسته سخت و نوشیدنی های اسیدی باعث آسیب مینای دندان می شوند. هنگامی که مینای دندان پوسیده می شود ، افراد ممکن است حساسیت به سرما و گرما و دندان درد را تجربه کنند.

 

دندان های نهفته و التهاب لثه

یکی از مهمترین دلایل دندان درد التهاب لثه است. پلاک باکتریایی ایجاد شده در اطراف دندان ها و لثه ها باعث تشکیل سم می شود و بافت لثه توسط این سموم آسیب می بیند. در نتیجه ، التهاب لثه رخ می دهد. اگر مراقبت های دهانی به اندازه کافی ارائه نشود ، ممکن است مشکلات لثه و دندان درد وجود داشته باشد. افراد باید به مراقبت از دهان و دندان توجه داشته باشند ،واز تشکیل تارتار و پلاک جلوگیری کنند.

 

دندانهایی که به دندانهای عقل معروف هستند نیز از دلایل اصلی دندان درد هستند. برای دندانهای عقل ، معمولاً فضای کافی روی فک وجود ندارد و این دندانها نهفته می مانند. به همین دلیل باعث ایجاد دندان درد بسیار شدید می شوند. اگر دندان عقل آنطور که باید بیرون بیاید و به بافت های اطراف آسیب نرساند ، نیازی به کشیدن این دندان ها نیست. اما اگر دندان عقل در استخوان فک جاسازی شده باشد و دیگر نتواند رشد کند ، یا اگر تصور می شود که این دندان ها در آینده مشکلات دیگری در ساختار دهان ایجاد می کنند ، در نتیجه معاینات لازم می توان در جهت کشیدن دندان تصمیم گرفت. متخصص در مورد دندان درد و اصول اساسی آن تصمیم درستی می گیرد. به همین دلیل در صورت دندان درد باید با یک متخصص مشورت شود و با راهنمایی وی مناسب ترین درمان انجام شود.

 

درمان دندان درد

دندان درد شرایطی است که نیاز به مراجعه به پزشک بدون اتلاف وقت دارد. استفاده از دارو برای به تأخیر انداختن درد به غیر از تسکین درد به درمان کمک نمی کند. اگر یک ماده شیمیایی روی دندان قرار گیرد که دندان درد و پوسیده است ، ممکن است لثه ها و بافت های نرم آسیب ببینند. به طور خاص ، تماس موادی مانند آسپرین ، الکل ، ادکلن با لثه ها زمینه را برای مشکلات بزرگتر در آینده آماده می کند.

 

هنگامی که دندان درد احساس می شود ، اولین کاری که باید انجام شود این است که دندان و محیط اطراف آن را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید و با غرغره آب نمک محافظت ضد عفونی کننده ایجاد کنید. پس از این برنامه ، که به طور موقت درد را تسکین می دهد ، لازم است که توسط یک دندانپزشک معاینه شود. قبل از مشورت با پزشک مصرف مسکن نیز کار درستی نیست.

در صورت بروز دندان درد به دلیل التهاب ، باید از ناحیه درد کمپرس سرد استفاده کرد و کمپرس باید در فواصل منظم تا زمان کنترل پزشک ادامه یابد. در صورت درد ناشی از پوسیدگی ، قرار دادن مقداری روغن گل میخک روی یک پنبه باعث تسکین موقتی درد می شود. اما باید در اسرع وقت با پزشک مشورت شود.

سه شنبه 2 دی 1399
بؤلوملر :