https://th.bing.com/th/id/OIP.tNcqQNIbWSg5uDs1R49ZfgHaE8?pid=Api&rs=1

بوی بد دهان

بوی بد دهان یک بیماری پزشکی به نام هالیتوز است. حتی می تواند در موقعیت های اجتماعی مایه خجالت باشد. بنابراین چه عواملی باعث بوی بد دهان می شود؟ چگونه درمان می شود؟ اینگونه سوالات به طور مکرر پرسیده می شود. محصولات زیادی برای حل این مشکل در بازار وجود دارد. آدامس ، دهان شویه و غیره با این حال ، استفاده از آنها فقط راه حل های موقتی می باشد. غالباً ، بوی بد دهان به دلیل مراقبت ناکافی و صحیح از دهان و دندان است. اگر مشکلی در مراقبت از دهان و دندان وجود نداشته باشد ، ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد.

هالیتوز چیست؟

هالیتوز وضعیتی است که با بوی بد دهان بازدم می شود. برخی حتی اگر بوی بد دهان کمی داشته باشند در این مورد اغراق می کنند ، در حالی که دیگران حتی متوجه بوی بد دهان نمی شوند. این به این دلیل است که مردم نمی فهمند که بوی رایحه آنها چگونه می باشد. بهتر است از افراد نزدیک او مانند همسر ، مادر و پدرش بخواهید این رایحه را تأیید کنند.

آیا می توان برای بوی بد دهان به پزشک مراجعه کرد؟

علت بوی بد دهان معمولاً به دلیل عدم مراقبت از دهان و دندان است. اول ، بهداشت دهان و دندان باید بررسی و ارزیابی شود. بعد از هر وعده غذایی ، دندان ها باید به طور مرتب مسواک زده شوند ، زبان باید مسواک زده شود و یک بار در روز از نخ دندان استفاده صحیح شود. با وجود تمام اقدامات انجام شده ، اگر بوی بد دهان همچنان ادامه دارد ، مراجعه به دندانپزشک و معاینه ضروری است. اگر دندانپزشک در طول معاینه خود به دلیل بو در خارج دهان و دندان شک داشته باشد ، بیمار را به متخصص مربوطه راهنمایی کرده و درخواست معاینه می کند.

 

 

چه عواملی باعث بوی بد دهان می شود؟

این سوال در واقع موضوعی است که توسط همه بسیار پرسیده می شود و به طور مداوم برای حل آن تحقیق می شود.

غالباً به دلیل مراقبتهای ناکافی یا نادرست دهان و دندان ایجاد می شود. با این حال ، گاهی اوقات می تواند به دلیل سایر مشکلات سلامتی رخ دهد. مسواک زدن منظم دندان ها با روش های مناسب ، استفاده از محصولات مکمل مانند نخ دندان و مراقبت از دهان در مراقبت از دهان و دندان مهم است. باقیمانده مواد غذایی ممکن است روی دندانهای درمان نشده باقی بماند و باعث بوی بد دهان شود.

اگر بین دندان ها مانده مواد غذایی باشد ، باعث رشد باکتریها در لثه و اطراف آن و روی زبان می شود و باعث بوی بد دهان می شود. دهانشویه های ضد باکتری می توانند بو بد را تسکین دهند. اما این دهان شویه ها باید توسط دندانپزشک تجویز شود و نباید مدت زمان طولانی استفاده شود. علاوه بر این ، اگر از پروتزهای دندانی استفاده می شود ، باید به طور مناسب و منظم تمیز شود ، در غیر این صورت باعث بوی بد دهان می شود.

بوی بد دهان همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های لثه باشد. بیماری های لثه به دلیل پلاک های جمع شده یا باکتری ها ایجاد می شود. اگر بیماری های لثه باعث بوی بد دهان شما شود ، باید سریعاً درمان شود. باید دانست که اگر بیماری های لثه درمان نشود ، ممکن است به فک و استخوان دندان آسیب برساند.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل بوی بد دهان است. افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دارای بیماری های لثه هستند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

تغذیه

اگر مواد غذایی بین و اطراف دندان ها با مسواک زدن و تمیز کردن مکانیکی با استفاده از نخ تمیز نشود ، آنها می توانند تجزیه و تولید باکتری کرده و باعث بوی بد دهان شوند.

مراقبتهای ناکافی از دهان و دندان

 همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، اگر شما به طور مرتب مسواک نمی زنید و از نخ دندان استفاده نمی کنید ، ذرات غذایی که در اطراف و بین دندان ها جمع شده اند می توانند باعث بوی بد دهان شوند. در این حالت پلاک باکتریایی بی رنگ و چسبنده ای روی دندان دیده می شود. اگر پلاک های باکتریایی تشکیل شده پاک نشده و از دهان خارج نشوند ، به لثه آسیب می رسانند و بین لثه جمع می شوند. علاوه بر این ، اگر زبان تمیز نشود ، می تواند باعث بوی بد دهان شود. یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان در پروتزها است که به درستی متصل نشده یا به طور مرتب تمیز نمی شود.

داروهای مورد استفاده

برخی از داروهایی که استفاده می شود باعث خشکی دهان به عنوان یک عارضه جانبی می شود و باعث بو در دهان می شود. برخی از داروها پس از مصرف در بدن تجزیه می شوند و برخی مواد شیمیایی تولید می کنند. این مواد شیمیایی به جریان خون منتقل شده و به ریه ها رفته و بازدم می شوند و بوی بد ناشی از این مواد شیمیایی را آزاد می کنند.

 

دهان خشک

از ویژگی های بزاق دهان این است که عواملی را ایجاد می کند که بوی بد می دهند. بنابراین ، اگر بزاق به دلیل خشکی دهان کاهش یابد ، ممکن است بوی بد وجود داشته باشد. این در واقع دلیل بوی بد دهان است که در هر فرد صبح رخ می دهد. زیرا تولید بزاق در هنگام خواب کم است. افرادی که نمی توانند از راه بینی نفس بکشند و با دهان باز می خوابند ، خشکی بیشتری دارند ، بنابراین بو بیشتر خواهد بود. خشکی مزمن دهان ممکن است در اثر غدد بزاقی یا بیماری های عصبی ایجاد شود.

عفونت های دهانی

در دوره نقاهت بعد از عمل های داخل دهانی (کشیدن دندان یا جراحی فک و غیره) به دلیل علائم ایجاد بوی دهان طبیعی است. دندان های پوسیده و عفونت لثه نیز از جمله دلایل ایجاد بوی بد دهان است.


https://th.bing.com/th/id/OIP.h4-fwhr4UcnX8i7YQEVvNwHaEA?pid=Api&rs=1

سایر علل

مشکلات مربوط به معده ، مانند بیماری ریفلاکس ، می تواند باعث بد بویی دهان شود. علاوه بر این ، دیابت و بیماری های سرطانی از اختلالات ایجاد کننده بوی بد دهان هستند. داشتن بوی بد در مدت طولانی گرسنگی امری طبیعی است. سینوزیت ، التهاب لوزه ، الکل ، بیماری های کلیوی ، بیماری های  بینی نیز باعث بوی بد دهان می شود.

 

 

علائم هالیتوز

در حقیقت ، نمی توان دقیقاً گفت که بوی بد دهان یک بیماری است. با این حال ، منادی بیماری های دیگر است. ممکن است بوهایی در اثر غذایی که به صورت جسمی خورده شده وجود داشته باشد ، این عطرها طبیعی و دائمی نیستند. علاوه بر این ، بوهایی وجود دارند که به دلایل آسیب شناختی ایجاد می شوند.

دندان های خراب

فارنژیت ، سینوزیت

بیماری های آدنوئید

بیماری های معده

دیابت

نارسایی کبدی و نارسایی کلیه.

در حالی که افراد دیابتی اغلب بوی بد دهانی دارند که شبیه بوی استون میوه است ، کسانی که بیماری کلیوی دارند اغلب بویی شبیه آمونیاک دارند.

 

 

 

چگونه می توان بوی بد دهان را تشخیص داد؟

هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید ، اگر منبع بو از دندان و لثه ایجاد شده باشد ، توسط دندانپزشک قابل درمان است. بوی بد دهان نوعی بیماری است که نه تنها خود شخص ، بلکه محیط اطراف و زندگی اجتماعی او را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

با انجام یک تحقیق باید بطور واضح مشخص کرد که چه عواملی باعث بو می شود. در صورت مشکوک بودن به دندانهای خراب ، معاینه دندان و عکسبرداری با اشعه ایکس درخواست می شود. اگر به علت بیماری های لثه ایجاد شده باشد ، پس از معاینه دندانپزشک قابل تشخیص است. علاوه بر این، در صورت مشکوک بودن به دلایل دیگر ، ممکن است آزمایش های مختلف خون درخواست شود و به متخصص مربوطه هدایت شود.

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

یکی از مهمترین دلایل ایجاد بوی بد دهان عدم مراقبت های مناسب و منظم دهان و دندان است. اگر بوی بد دهان ناشی از این وضعیت باشد ، با مراقبت خوب از دهان و دندان مشکل از بین می رود. بدین منظور باید روزی دو بار مسواک زده شود ، از نخ دندان استفاده شود و در صورت لزوم با استفاده از دهان شویه می توان مشکل را برطرف کرد.

علاوه بر این ، در هنگام انتخاب خمیر دندان ، لازم است مواردی را که دارای فلوراید هستند انتخاب کنید ، اما پس از غذا ، تمیز کردن باقی مانده مواد غذایی بر روی دندان ها با نخ دندان ضروری است. بسیاری از باکتری ها می توانند روی زبان جمع شده و باعث بوی بد دهان شوند. به همین دلیل مسواک زدن زبان مهم است. علاوه بر این ، برس هایی وجود دارد که مخصوص زبان ساخته شده اند.

اگر در طول روز آب کافی مصرف نشود ، ممکن است با بوی بد دهان مواجه شوید. بزاق از تکثیر باکتری جلوگیری می کند. این باعث تولید بزاق در آب می شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود و ترک این عادت می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. با وجود تمام احتیاط ها و مراقبت های دهان و دندان ، اگر بوی بد دهان وجود دارد ، این بار باید دلایل دیگر را جستجو کرد. دندانپزشک اگر مربوط به بوی دهان و دندان باشد ، آن را درمان می کند ، اما اگر ناشی از بیماری های دیگر باشد ، بیمار را به متخصص معرفی می کند.

بوی بد دهان ممکن است به دلیل التهاب ناشی از پوسیدگی دندان یا لثه باشد. در این حالت دندانپزشک اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد و درمان بوی بد دهان صورت می گیرد. از آنجا که تشکیل تارتار باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود ، باید هر ساله بطور مرتب تمیز شود. علاوه بر اینها ، حتی اگر مشکلی وجود نداشته باشد ، هر 6 ماه مراجعه به دندانپزشک و معاینه معمول از بسیاری از بیماری های دهان و دندان محافظت می کند. با تشخیص به موقع ، درمان بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

 

پنجشنبه 18 دی 1399
بؤلوملر :