https://images.agoramedia.com/everydayhealth/gcms/cs-sensitive-teeth-causes-1440x810.jpg

حساسیت دندان چیست؟

بیشتر ما می گوییم دندان حساس داریم. در دندان های خود احساس درد یا ناراحتی می کنیم اگر:

 

- خوردن یا نوشیدن چیزی سرد یا گرم

- غذای شیرین

- لمس دندان های دیگر یا زبان روی دندان

دو نوع حساسیت دندان وجود دارد:

حساسیت عاج زمانی اتفاق می افتد که لایه عاج دندان در آنجا ظاهر شود. به طور معمول ، لایه عاج با مینای دندان در بالای خط لثه پوشانده می شود. عاج شامل دهانه های ریزی به نام توبول است. درون هر توبول انتهای عصبی از مرکز دندان وجود دارد و اتصال این اعصاب با قسمت خارجی از طریق مایعی است که لوله را پر می کند. با ظهور عاج ، گرما ، سرما و فشار بر این ساختار تأثیر می گذارد.  حساسیت عاج بر روی یک یا چند دندان تأثیر می گذارد

دلایل حساسیت عاج دندان به شرح زیر است:

- آسیب رساندن به مینای دندان با مسواک زدن بیش از حد دندان ها

- تجمع تارتار در خط لثه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و اسید تشکیل شده توسط لایه میکروبی در این منطقه بر سطح عاج تأثیر می گذارد

- پوسیدگی های درمان نشده

- عقب نشینی لثه که ریشه دندان را نشان می دهد. عقب نشینی لثه معمولاً به دلیل مسواک زدن سخت دندان یا بیماری پریودنتال ایجاد می شود.

- جراحی های لثه که ریشه دندان را نشان می دهد

- مصرف مکرر غذاها و نوشیدنی های اسیدی

 https://th.bing.com/th/id/OIP.XwZnYHdRCze2wWr6dQeUNgHaE8?pid=Api&rs=1

حساسیت پالپ دندان

حساسیت پالپ به طور کلی فقط روی یک دندان تأثیر می گذارد.

علل حساسیت پالپ دندان

 

- پوسیدگی یا عفونت

- پرکننده جدید

- فشار بیش از حد از فشار دندان

- دندان ترک خورده یا شکسته

اگر هنگام گاز گرفتن احساس درد شدید می کنید ، ممکن است دندان یا پرکننده شما شکسته  باشد.

 

 

علائم حساسیت دندان

حساسیت عاج و پالپ به طور کلی به دلیل تبادل حرارت یا حساسیت به فشار است. حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد رایج ترین علت است. اگرچه شایع نیست ، اما دندان ها می توانند به گرما نیز حساس باشند. اگر حساسیت دندان از سرما به گرما تغییر کند ، ممکن است اعصاب دندان از بین بروند. در این حالت درمان عصب کشی مورد نیاز است.

 

تشخیص حساسیت دندان

دندانپزشک سابقه دندانپزشکی شما را بررسی کرده و درخواست آسیاب یا سفت کردن دندان را می کند. فشردن دندان می تواند بر حساسیت دندان تأثیر بگذارد. همچنین از نظر پوسیدگی ، پرشدگی عمیق و ریشه های خارج شده بررسی می شود. ممکن است دندانپزشک برای دیدن حساسیت دندان های شما نیاز به معاینه دقیق داشته باشد.

دندان ها ممکن است به مدت 2-3 هفته پس از پر شدن حساسیت به سرما و فشار را داشته باشند. فلزات موجود در پر کردن آمالگام سرما را به خوبی منتقل می کنند و باعث می شوند سرما در مرکز دندان احساس شود. در پرکردگی کامپوزیت دندان رنگ ، با استفاده از روش های اتصال (چسبندگی) و لایه بندی امروزی ، حساسیت به سطوح پایین تری رسیده است. دندانپزشک یا دندانپزشک می تواند با آزمایشاتی که انجام می دهد ، درک کند که آیا درمان کانال ریشه لازم است یا خیر.

 

مدت زمان حساسیت دندان

ممکن است بعد از پر کردن دندان ها حساسیت وجود داشته باشد ، اما این حساسیت در عرض چند هفته از بین می رود. گاهی این حساسیت از بین نمی رود. در این حالت ، ممکن است به درمان عصب کشی ریشه نیاز باشد. حساسیت تحت تأثیر چند دندان معمولاً پس از مدت کوتاهی از بین می رود. بسته به علت حساسیت ، حساسیت ممکن است ادامه داشته باشد

 

با استفاده از موارد زیر می توانید احتمال حساسیت عاج را کاهش دهید.

 

• مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان به طور منظم

• استفاده از مسواک با نوک نرم و مسواک زدن صحیح دندان ها در حرکات بیضی شکل با زاویه 45 درجه

• استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید و دهانشویه

• استفاده از خمیر دندان تایید شده و ضد حساسیت

 

حساسیت پالپ دندان

اگر دندانی به درمان عصب کشی ریشه نیاز دارد ، راهی جز دریافت درمان های لازم برای از بین بردن حساسیت ایجاد شده وجود ندارد. به تأخیر انداختن درمان عصب کشی ریشه در آینده مشکلاتی ایجاد می کند و توصیه نمی شود.

 

درمان دندانپزشکی حساسیت دندان

حساسیت عاج بدون در نظر گرفتن دلیل قابل درمان است. دندانپزشک می تواند دندان های شما را تمیز کند. اگر دندان های شما بسیار حساس هستند ، ممکن است دندانپزشک قبل از تمیز کردن از بی حسی موضعی استفاده کند.

پس از تمیز کردن ، می توان برای محافظت از دندانهای شما از لاک فلوراید استفاده کرد. فلوراید به طور موقت باعث کاهش حساسیت و تقویت دندان های شما می شود. دندانپزشک شما همچنین می تواند برای حساسیت درمان کند.  استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید و دهانشویه در خانه به کاهش حساسیت کمک می کند. خمیر دندان هایی وجود دارند که فقط برای دندانهای حساس مناسب هستند. در این مورد می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید. می توانید در مورد استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از دهانشویه ها اسیدی هستند. باید دهان شویه ای انتخاب کنید که از فلوراید سدیم خنثی استفاده کند.

 

حساسیت پالپ

این حساسیت با درمان عصب کشی درمان می شود. اگر این حساسیت به دلیل پر شدن جدید باشد ، ظرف چند هفته از بین می رود. در بعضی موارد ، پر شدن دندان زیاد است و باعث ایجاد حساسیت می شود. در این حالت دندانپزشک پر شدن زیاد را اصلاح می کند.

 

چه موقع با یک متخصص تماس بگیرید؟

اگر این حساسیت بیش از چند هفته ادامه پیدا کرد ، توصیه می شود با دندانپزشک مشورت کنید. اگر قصد دارید به زودی دندان های خود را تمیز کنید ، برای حساسیت و دلایل احتمالی با دندانپزشک خود مشورت کنید. بیشتر حساسیت ها به راحتی قابل درمان است ، به خصوص اگر حساسیت عاج زودرس وجود داشته باشد.

 

چهارشنبه 1 بهمن 1399
بؤلوملر :