https://th.bing.com/th/id/OIP.Iv1KW0P6vSill32Gek3CBAHaGN?pid=Api&rs=1

اشعه ایکس دندانپزشکی

اشعه ایکس دندان ، که به عنوان برنامه ای که اغلب توسط دندانپزشکان استفاده می شود ، برای پوسیدگی یا سایر مشکلات بهداشت دهان و دندان انجام می شود.

در معاینه عمومی ممکن است از اشعه ایکس دندان استفاده شود. در گذشته ، اکثر دندانپزشکان هنگام معاینه اشعه ایکس می گرفتند ، اما امروزه این امر در هر معاینه ضروری به نظر نمی رسد. اگرچه اشعه ایکس دندان ایمن است ، اما مصرف اشعه ایکس غیرضروری نیز باید محدود شود ، زیرا اثرات تابش تجمعی است و افراد نیز از منابع مختلف دیگر اشعه دریافت می کنند. بعضی از افراد هر دو سال یک بار به عکس با اشعه ایکس دندان نیاز دارند ، در حالی که ممکن است افراد دیگر هر چند ماه یک بار به آن نیاز داشته باشند. دندانپزشک شما باید نتایج معاینه بالینی ، سابقه دندانپزشکی و خطر ابتلا به پوسیدگی جدید را در نظر بگیرد. اگر برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه می کنید ، ممکن است از دندانپزشک قبلی خود یک نسخه از اشعه ایکس قدیمی خود بخواهید تا از اشعه ایکس غیرضروری جلوگیری کند.

 

رادیوگرافی دندانپزشکی چیست؟

اشعه ایکس نوعی انرژی است که به صورت امواج پخش می شود. اشعه ایکس می تواند به اجسام جامد جذب شود یا از جسم عبور کند. تمایل دارد که توسط اجسام متراکم جذب شده و از اجسام کم تراکم عبور کند.

 

دندان ها و استخوان ها بسیار متراکم هستند ، بنابراین اشعه ایکس را جذب می کنند. اشعه ایکس به راحتی از لثه و گونه عبور می کند. بنابراین ، در حالی که گونه ها و لثه ها بدون جزئیات تیره به نظر می رسند ، دندان ها سبک تر به نظر می رسند. ترمیم هایی مانند تاج یا پرکردگی از استخوان تراکم بیشتری دارند و به صورت نواحی براق سفید ظاهر می شوند. پوسیدگی دندان روی اشعه ایکس تصویر تاریکی ایجاد می کند.

 

چگونه می توان از اشعه ایکس دندان استفاده کرد؟

تصاویر اشعه ایکس از ارزشمندترین ابزارهای دندانپزشک برای محافظت موثر از دهان و دندان شما هستند.

اشعه ایکس برای بزرگسالان ؛

- مناطقی را نشان می دهد که با بازرسی بصری مشاهده نمی شوند مانند کوفتگی های کوچک در سطح دندان ها.

این پوسیدگی را در زیر پر کردن نشان می دهد.

ترک ها یا سایر آسیب های موجود در پر کننده ها را نشان می دهد.

این امکان را به دندانپزشک می دهد تا از از دست دادن استخوان ، که یکی از علائم احتمالی پریودنتال (بیماری لثه) است ، آگاه شود.

 

مشکلاتی مانند عفونت در کانال دندان یا مرگ عصب را نشان می دهد.

-در برنامه ریزی ، تهیه و قرار دادن ایمپلنت های دندانی ، درمان های ارتودنسی ، پروتز یا سایر درمان های دندانپزشکی به دندانپزشک خود کمک می کند.

-سیست ناهنجاری های مربوط به سرطان یا اختلالات متابولیکی و سیستمیک را نشان می دهد.

برای کودکان ، از رادیوگرافی برای تشخیص پوسیدگی و نظارت بر رشد و نمو دندان استفاده می شود. اشعه ایکس دوره ای دندانپزشکان ؛

آیا حفره دهان برای دندان کافی است ،

آیا دندان های دائمی به درستی رشد می کنند ،

- آنها از آن برای دیدن وجود دندان اضافی (فوقانی) یا نهفته (قادر به بیرون آمدن از لثه) استفاده نمی کنند.

معمولاً برای جلوگیری از مشکلات عمده ، مشکلات رشدی جزئی زود تشخیص داده می شوند.

 

چند بار باید عکسبرداری با اشعه ایکس دندان انجام شود؟

اشعه ایکس دوره ای برای بیشتر افراد برای بررسی سلامت دهان و دندان خود مورد نیاز است. اینکه چند بار این کار انجام شود به سابقه پزشکی و دندانپزشکی و وضعیت دهان و دندان شما بستگی دارد. برخی از افراد هر شش ماه به اشعه ایکس نیاز دارند. اشعه ایکس هر سه سال می تواند از افرادی گرفته شود که مرتباً به دندانپزشک مراجعه می کنند و از بهداشت دهان و دندان برخوردار هستند.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.va5wKD2A8u2VBxWGa-JcdQHaDk?pid=Api&rs=1

اشعه ایکس باید هر سال یا هر شش ماه ، بسته به سن آنها ، از کودکان و افراد با خطر پوسیدگی در دوران بلوغ گرفته شود. اشعه ایکس به پایش رشد دندان نیز کمک می کند.

برای بزرگسالان با ترمیم های بزرگ مانند پرکردن یا تاج ، اشعه ایکس می تواند به دندانپزشک کمک کند تا پوسیدگی یا پوسیدگی جدید را در زیر پرکردگی ها و تاج های موجود تشخیص دهد.

در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال (لثه) ، اشعه ایکس از دست دادن قابل توجه یا مداوم استخوان را ثبت می کند. اگر این اتفاق افتاده باشد ، ممکن است جراحی پریودنتال لازم باشد.

 

ایمنی اشعه ایکس

فواید اشعه ایکس کاملاً مشخص است: آنها در تشخیص بیماری های شایع مانند پوسیدگی ، بیماری های پریودنتال و عفونت ها به دندانپزشکان کمک می کنند. اگر این امکان وجود نداشت ، افراد زیر دندان و لثه کنترل نمی شوند و بیماران احساس ناراحتی و درد بیشتری می کنند ، دندان های بیشتری از دست می روند و درمان ها به موقع شروع نمی شوند.

 

اشعه ایکس که در عمل استفاده می شود ، اشعه بسیار کمی دارد. با این حال ، سلولها به دلیل دوزهای کوچک زیادی که با گذشت زمان جمع می شوند ، آسیب می بینند. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که از اشعه ایکس با دقت و در مواقع لزوم استفاده شود.

 

بیایید به طور خلاصه در مورد جزئیات ایمنی اشعه ایکس دندان صحبت کنیم ...

بهترین راه برای محافظت از بیماران در برابر اشعه ، محدود کردن گسترش موج اشعه ایکس با کاهش میزان تابش ساطع شده از وسیله نقلیه است. دستگاه اشعه ایکس بسیار بزرگ به نظر می رسد در مقابل ، اشعه ایکس از یک نقطه کوچک خارج می شود و از گسترش بیش از 3 اینچ از این اشعه جلوگیری می کند. دستگاه های اشعه ایکس محافظت می شوند و تابش بسیار کمی غیر از قطر پرتوها منتشر می کنند.

-سرعت اشعه ایکس که در دندانپزشکی استفاده می شود افزایش یافته است ، بنابراین با قرار گرفتن در معرض اشعه کمتر ، همین نتایج حاصل می شود.

با استفاده از اشعه ایکس دیجیتال ، تابش تقریباً 80٪ کاهش یافته است.

در گذشته ، بیماران فیلم را با دستان خود در دهان نگه می داشتند. دارندگان فیلم اکنون فیلم را در جای خود نگه داشته اند.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.X09nMJYuFd8f4JQvwQ-aMAHaJg?pid=Api&rs=1

واحدهای بهداشتی به طور منظم دستگاه های اشعه ایکس را از نظر انطباق و ایمنی بررسی می کنند.

 

قبل از انجام عکسبرداری با اشعه ایکس پانوراما ، باید پیش بند سربی بپوشید که بدن را از گردن تا کمر بپوشاند و گاهی قسمت جداگانه ای برای گردن داشته باشد. امروزه ، پرتو ساطع شده توسط دستگاه های مدرن اشعه ایکس دندان تقریباً وجود ندارد.

 

دندانپزشکان تنها در مواردی که برای تشخیص دقیق به رادیوگرافی نیاز دارند ، عکس برداری می کنند.

 

اشعه ایکس دندان برای تشخیص یک بیماری مشکوک ضروری است. به عنوان یک بیمار ، می توانید با گفتگو با دندانپزشک در مورد اینکه چرا شما و فرزندانتان به اشعه ایکس نیاز دارید ، ایمنی در برابر اشعه ایکس را افزایش دهید.

دوشنبه 20 بهمن 1399
بؤلوملر :