https://static.vecteezy.com/system/resources/previews/000/294/130/original/vector-a-human-mouth-virus-infection.jpg

حقایق مهمی که باید در مورد باکتری های دهان بدانید ...

 

آیا می دانید جهان باکتری های خوب و بد وجود دارد که فقط در دهان شما زندگی می کنند؟

 

وقتی یک لیوان آب می نوشید ، میلیون ها باکتری را می بلعید و هر بار که یک وعده غذایی می خورید ، باکتری های مختلفی وارد دهان شما می شوند. البته همه این بازدیدکنندگان در دهان شما نیستند ، فقط برخی از آنها هستند.

 

در حالی که نمی توانید آنها را ببینید یا بچشید ، دهان شما محل زندگی کلنی های میکروب ، از جمله میکروب هایی مانند قارچ ها و باکتری ها است. در حالی که بیشتر این باکتریهای ریز دهان بی خطر و حتی مفید هستند ، برخی دیگر می توانند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند. خوشبختانه ، با انجام اقدامات مراقبت از دهان و رژیم غذایی مناسب ، باید بتوانید از ایجاد مشکلات جدی در باکتری های دهان خود جلوگیری کنید.

 

براساس موسسه ملی بهداشت ، دهان شما 700 نوع میکروارگانیسم یا باکتری است که در دندان ها ، زبان و حتی جیب های بین دندان ها و لثه های شما زندگی می کنند. میکروب های خوب به دهان شما کمک می کنند تا رشد میکروب های بد را کنترل کرده و از باکتری های مضر در غذا محافظت کند ، در حالی که میکروب های بد با سایر میکروب ها تشکیل اجتماع می دهند و می توانند پلاک و اسید تشکیل دهند. زیرا این باکتری ها زندگی می کنند ، رشد می کنند ، می خورند و تولید مثل می کنند.

 

این باکتری ها از قندهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم تغذیه می کنند و مواد زائد یا پلاک را پشت سر می گذارند. و باکتری هایی که قند را جذب می کنند ، آن را به اسید تبدیل می کنند که می تواند باعث پوسیدگی و تجمع پلاک در سطح دندان های شما شود.

 

دو باکتری مضر رایج

 

استرپتوکوک موتانس احتمالاً باکتری هایی است که بیشتر از همه می شنوید. این ماده در مناطقی که به سختی تمیز می شوند در دهان شما زندگی می کند ، به ویژه روی سطح دندان ها و دندان هایی مانند چاله ها و ترک ها و از قند و نشاسته ای که می خورید تغذیه می کند و باعث ایجاد پوسیدگی می شود. دلیل این امر آنست که طبق Microbiology Spectrum ، اسیدهایی تولید می کند که مینای دندان را خورده و با pH پایین رشد می کند و آن را عامل اصلی پوسیدگی دندان در انسان می کند.

 

التهاب لثه معمولاً در دهان سالم یافت نمی شود ، اما در صورت بروز به شدت با پریودنتیت ارتباط دارد. پریودنتیت یک بیماری التهابی جدی است که بر استخوان آلوئول تأثیر می گذارد و از بافت ها و دندان ها پشتیبانی می کند. اگرچه بیماری پریودنتال معمولاً به دلیل وجود چند باکتری است ، اما نباید این بیماری را دست کم گرفت ، نه فقط نتیجه porphyromonas gingivalis. این می تواند باعث دندان درد قابل توجه شود و در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود.

 

باکتری های بد می توانند بر بقیه بدن شما تأثیر بگذارند

 

از دیدگاه سلامتی ، مهم است که درک کنید دهان شما دروازه بقیه افراد است.

 

اگر عوامل بیماری زا بیش از حد در دهان شما تکثیر شوند ، می توانند به رگ های خونی و سپس به قسمت های دوردست بدن بروند.

 

باکتریهای دهان مجاز به ورود به جریان خون شما هستند ، زیرا التهاب ناشی از عوامل بیماری زا یا بیماری پریودنتال به رگهای خونی کوچک لثه آسیب می رساند. اگرچه بدن از سیستم های زیادی برای مدیریت این حشرات برخوردار است ، اما برخی از گونه های آفت با رسیدن به اندام های مختلف از جمله دیابت ، بیماری های قلبی ، پیامدهای نامطلوب بارداری ، بیماری آلزایمر و حتی افسردگی با طیف وسیعی از بیماری ها و شرایط در ارتباط هستند.

 

از طرف دیگر ، سایر مشکلات سلامتی که در بدن رخ می دهد نیز می تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال در افراد دیابتی بیشتر از افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند ، زیرا احتمالاً در مجموع بیشتر در معرض عفونت هستند.

 

مدیریت باکتری ها

 

اگرچه به نظر می رسد همه این اطلاعات باکتری ترسناک باشد ، اما خبر خوب این است که با مراقبت های عالی خوراکی ، می توانید باکتری های مضر دهان خود را کنترل و کنترل کنید. روزی دو بار با خمیر دندانهای حاوی فلوراید مسواک بزنید و یکبار در روز با یک ابزار بین دندانی مانند نخ دندان بین دندان های خود را تمیز کنید. این عادات آسان می تواند پلاک و منبع غذایی باکتری های مضر را از بین ببرد ، که می تواند از تکثیر آنها در دهان شما جلوگیری کند. همچنین می توان از دهان شویه ضد باکتری برای جلوگیری از کنترل باکتری های دهان استفاده کرد.

 

رژیم غذایی شما نیز در مدیریت باکتری های دهان نقش دارد. از مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای پرهیز کنید. همچنین ، خوردن غذاهایی که به عنوان باکتری های سالم شناخته می شوند به سلامت دندان و دهان شما برای یک عمر کمک می کند. این می تواند شامل غذاهایی مانند ماست و غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش ، ترشی و نان خمیر مایه باشد. اگر به دنبال غذاهای سالم هستید که با تجمع پلاک مقابله کرده و باکتری های شما را کنترل نکنند ، ما میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر ، پنیر و شیر ، چای های سبز و سیاه ، آدامس های بدون قند و غذاهای حاوی آن را توصیه می کنیم.

 

این یک واقعیت از زندگی است که باکتری ها در دهان شما زندگی می کنند و به دلیل نیاز ما به خوردن و نوشیدن به طور طبیعی رشد می کنند. در حالی که بیش از حد باکتری های کنترل نشده می توانند بر سلامت دهان و دندان شما اثرات نامطلوبی بگذارند ، مراقبت های بهداشتی مناسب از دهان و رژیم غذایی سالم لبخند قوی و سالم را حفظ می کند. این می تواند به شما کمک کند تا باکتری های مضر از بین بروند.

شنبه 21 فروردین 1400
بؤلوملر :