https://www.inhomedentures.ca/wp-content/uploads/2018/02/IMG_2309_preview.jpg

دندان مصنوعی را با پیری مرتبط نکنید!

آسیب های از دست دادن دندان می تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر به دلیل از دست دادن دندان هایتان لبخندهایی ایجاد کرده اید یا نیاز به جایگزینی تمام دندان ها دارید ، پروتزها می توانند گزینه ای برای بررسی باشند.

 

اگر پروتزهای مصنوعی را با افراد مسن مرتبط می کنید ، ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که بسیاری از جوانان نیز از پروتزهای کامل یا جزئی استفاده می کنند. این به این دلیل است که پروتزهای مدرن نسبت به نسل های گذشته طبیعی تر به نظر می رسند ، بسیاری از مردم حتی متوجه آن نمی شوند.

اگر مطمئن نیستید که دندان مصنوعی برای شما مناسب است ، می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا از مزایا و معایب دندان مصنوعی و سایر پروتزهای دندانی مطلع شوید.

 

چه موقع باید دندان مصنوعی بگیرم؟

 

اگر دندان هایتان کم است و یا لازم است دندان های خود را بیرون بیاورید ، دندانپزشک توصیه می کند آنها را جایگزین کنید. شکاف های موجود در لبخند باعث می شود که افراد نسبت به شکل ظاهری خودآگاهی داشته باشند ، اما دلایل بیشتری برای تغییر دندان در مقایسه با ظاهر آن وجود دارد.

 کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی

فقدان دندان همچنین می تواند خوردن برخی غذاها را دشوار کند یا بر گفتار تأثیر بگذارد. دندان های سالم که دیگر از یک طرف یا هر دو طرف پشتیبانی نمی شوند نیز می توانند با گذشت زمان به داخل حفره خم شوند و کج شوند و مسواک زدن دندان ها و نخ دندان را دشوار کنند. اگر تعداد زیادی دندان از دست دهید ، صورت و فک شما مقداری از حمایت را از دست می دهد که باعث افتادگی عضلات صورت می شود.

 

دندان مصنوعی فقط یکی از گزینه های موجود برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است گزینه های دیگری مانند پل های دندان یا کاشت دندان را ارائه دهد.

 

انواع مختلف پروتز کدامند؟

 

پروتزهای دندانی می توانند جایگزین یک دندان ، چند دندان پشت سر هم یا یک قوس کامل دندان شوند. سه نوع پروتز رایج عبارتند از:

 

پروتزهای جزئی - یک دندان یا چند دندان متصل شده با کلیپس به دندان های سالم در دو طرف را جایگزین کنید

 کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی

دندان مصنوعی کامل - فک بالا و پایین را که با مکش به لثه یا سقف دهان متصل است جایگزین کنید

 

پروتزهای حفظ شده ایمپلنت - پروتزهای کامل یا جزئی که توسط یک یا چند ایمپلنت دندان در فک پشتیبانی می شوند

 

پروتزهای دندانی معمولاً از اکریلیک ساخته می شوند که به گونه ای هستند که ممکن است به دندانهای طبیعی نزدیک باشند. دندانپزشک شما می تواند رنگ دندانهای مصنوعی جزئی را با بقیه دندانهای شما مطابقت دهد یا می توانید سایه دلخواه را برای دندانهای مصنوعی کامل انتخاب کنید.

 

آیا دندان های مصنوعی باعث پیرتر شدن من می شوند؟

 

پروتزهای با کیفیت بالا بعضی اوقات از دندان های واقعی قابل تشخیص نیستند ، بنابراین ممکن است مردم از پوشیدن آنها مطلع نشوند. با این حال ، می توانند نسبت به تاج ها یا پل های ساخته شده از پرسلن که دارای خواصی مشابه مینای دندان هستند ، قانع کننده نباشند.

 

استفاده نکردن از دندان مصنوعی و ایجاد شکاف در لبخند می تواند پیرتر به نظر برسد ، خصوصاً اگر دندان های زیادی از دست رفته دارید. این می تواند باعث شود لب ها ، گونه ها و عضلات صورت پشتیبانی خود را از دست بدهند و منجر به پیری زودرس شود.

 

به منظور ایجاد طبیعی ترین ظاهر و راحتی ، پروتزها باید به طور خاص متناسب با دهان شما ساخته شوند. پروتزهای دندانی مانند دندان ها ممکن است به مرور فرسوده شده یا آسیب ببینند ، بنابراین در صورت نیاز به تعویض ، ترمیم یا اتصال مجدد پروتزهای دندانپزشکی باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

پروتزها چگونه ساخته می شوند؟

 

اگر دندان مصنوعی را انتخاب کنید ، دندانپزشک دهان شما را اندازه گیری می کند و آنها را به آزمایشگاهی می فرستد که در آن پروتزهای سفارشی شما تولید می شود. وقتی دندان مصنوعی شما آماده شد ، دندانپزشک به شما نشان می دهد که چگونه آن را بپوشید و از بین ببرید و بررسی کنید که به درستی نصب شده است.

 

اگر لازم است ابتدا دندان بکشید یا مشکل بهداشت دهان و دندان مانند بیماری لثه دارید ، توصیه می شود قبل از اندازه گیری صبر کنید تا لثه های شما خوب شوند ، در غیر این صورت پروتزهای شما به درستی جا نمی شوند. اگر فوراً به دندان مصنوعی نیاز دارید ، ممکن است دندانپزشک دندان مصنوعی اورژانسی نصب کند ، اما ممکن است لازم باشد در ویزیت های بعدی این دندانها تنظیم شوند.

 

چه مدت طول می کشد تا به دندان مصنوعی عادت کنیم؟

 

اگرچه این عمل جراحی جایگزینی پروتز دندان را شامل نمی شود (مگر اینکه به کشش پیچیده ای نیاز داشته باشید) اما معمولاً مدتی طول می کشد تا به آنچه در دهان احساس می شود عادت کنید ، به خصوص اینکه چگونه بر خوردن و گفتار تأثیر می گذارند. مدت زمان رعایت به فرد بستگی دارد ، اما معمولاً بین چند هفته تا چند ماه است.

 

پروتزهای جدید ممکن است شل شوند (حتی اگر به درستی نصب نشده باشند) ، باعث تولید بزاق بیشتر از قبل شده و احساس درد کنید. اگر دندان های مصنوعی شما ناراحتی زیادی ایجاد می کند یا عوارض جانبی غیر منتظره دیگری مانند تورم یا خونریزی دارید ، یک قرار ملاقات اضطراری برای مراجعه به دندانپزشک یا پزشک خود بگیرید.

 

آیا دندان مصنوعی بهتر از ایمپلنت است؟

 

دندان مصنوعی تنها گزینه برای جایگزینی دندانهای از دست رفته و اصلاح لبخند شما نیست. همچنین ممکن است شما علاقه مند به ایجاد یک پل ثابت بین دندان های سالم یا ایمپلنت های دندانی باشید که می تواند جای چند دندان از دست رفته را بگیرد. جراحی ایمپلنت انجام دهید قفسه در فک قرار می گیرد و می توان آن را با دندان جایگزین ، بریج ثابت یا پروتزهای متحرک پوشاند.

 

کاشت این مزیت را دارد که کل دندان ، از جمله ریشه را جایگزین می کند. این به حمایت از فک کمک می کند و از خراب شدن استخوان جلوگیری می کند. ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته شده اند ، که بدون نیاز به جایگزینی می توانند یک عمر دوام بیاورند ، اما ممکن است دندان مصنوعی پوشاننده ایمپلنت پس از چند سال نیاز به تعویض داشته باشد.

 

از مزایای پروتزها نسبت به ایمپلنت این است که پروتز ارزان تر است و نیازی به جراحی ندارد. دندانپزشک می تواند تمام اطلاعاتی را که در مورد روش های درمانی ارائه می دهید به شما ارائه دهد ، بنابراین می توانید کاملاً آگاهانه تصمیم بگیرید.

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400
بؤلوملر :