https://emergencydentistperth-2i09v4zdrcmtpsrxer.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2020/05/broken-tooth-2.jpg

اوه! دندان من شکسته!

شکستگی دندان وضعیتی بسیار آسیب زاست ، اما اقدام سریع و مراجعه به دندانپزشک آسیب های زیبایی را اصلاح می کند و به جلوگیری از مشکلات طولانی مدت کمک می کند. شکستگی دندان می تواند به دلیل ضربات شدید ، پوسیدگی های بزرگ یا مشکلات دندانی مانند از بین رفتن پر شدن دندان ، مانند مواردی که در تصادفات رانندگی یا ورزش رخ می دهد ، رخ دهد. صرف نظر از علت ، بسته به میزان شکستگی دندان ، مراجعه سریع به دندانپزشک یا در اسرع وقت مورد نیاز است.

 کلینیک دندانپزشکی شهریار

وقتی دندان شکسته چه اتفاقی می افتد؟

 

یک دندان شکسته می تواند از مینای دندان سخت تا شکستن کامل ناحیه ای در سطح خارجی آن ، در معرض قرار دادن عاج و پالپ باشد. از دست دادن مینا ممکن است باعث درد نشود ، زیرا در مینای دندان اعصاب یا عروق خونی وجود ندارد. با این حال ، هنگامی که عاج یا پالپ در معرض هوا قرار می گیرد ، دندان اغلب درد می کند. باکتریها می توانند به مرور زمان پالپ در معرض را آلوده کرده و باعث درد بیشتر ، تغییر رنگ مینای دندان باقیمانده و حساسیت به تغییرات دما شوند. عاج یا پالپ در معرض آن باشد یا نباشد ، ممکن است دردی در اثر آسیب دیدگی دندان شکسته شود.

 

وقتی دندان شما شکسته است باید چه کار کنید؟

 

متخصصان توصیه می کنند از غذاهای سفت و سخت و جلوگیری از پوشاندن لبه های تیز دندان باقیمانده دندان با موم دندان برای محافظت از لثه ها استفاده کنید.

 

گاهی اوقات ، شکستگی دندان تنها اثر آسیب دهان نیست. کارشناسان هشدار می دهند که ضربه شدید می تواند فک را نیز بشکند. اگر در حین بستن دهان قادر به جمع کردن دندان های بالا و پایین نیستید ، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید یا به اورژانس مراجعه کنید.

 

تکه های شکسته را جمع کرده و برای حمل به دندانپزشک در ظرف خشک و تمیز قرار دهید.

 

دندان باقیمانده را با آب ولرم بشویید تا آلودگی ها و بقایای آن پاک شود.

 

اگر جراحتی دندان را شکسته است ، برای جلوگیری از تورم ، کمپرس سرد را روی ناحیه قرار دهید.

 

برای تعیین وقت قبلی با دندانپزشک تماس بگیرید. اگر عاج زرد یا خمیر قرمز و شفاف مشاهده کردید ، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

بعد چه اتفاقی می افتد

 کلینیک دندانپزشکی شهریار

درمان صحیح دندان شکسته به میزان آسیب دیدگی بستگی دارد. پالپ دندان که به باکتری آلوده شده است ، با گذشت زمان از بین می رود. باید در روش کانال برداشته شود و با پر کردن پلاستیک جایگزین شود. دندانپزشکان گاهی منتظر می مانند که آیا پالپ آلوده است یا خیر ، در این صورت ممکن است یک تاج موقت بر روی دندان شکسته قرار گیرد. اگر پالپ آلوده نباشد اما قطعه بزرگی از دندان از بین رفته باشد ، تاج ظاهر زیبایی دندان را بازیابی می کند. معمولاً وقتی دندان شکسته شود که ناحیه کوچکی شکسته باشد ، می توان دندان را ترمیم کرد.

 

اقدامات احتیاطی مانند محافظ های ورزشی دهان از شکستن دندان جلوگیری می کند ، اما گاهی اوقات تصادفات ممکن است اتفاق بیفتد. هنگامی که دندان شکسته می شود ، رعایت چند مرحله ساده می تواند به دندانپزشکان کمک کند تا بهترین درمان ممکن را انجام دهند.

 

درمان های دندان شکسته

 

بسته به شدت آسیب دیدگی ، روش های مختلفی وجود دارد که دندانپزشک می تواند برای درمان شکستگی دندان انتخاب کند. برخی از گزینه هایی که دندانپزشک می تواند در نظر بگیرد عبارتند از:

 

پرکردن دندان - اگر فقط قسمت کوچکی از دندان شما شکسته باشد ، معمولاً پرکردن دندان برای ترمیم آسیب کافی است. سوراخ با رزین کامپوزیتی پر می شود که دندان را سخت و محافظت می کند.

 

تاج دندان - وقتی قسمت بزرگتری از دندان شکسته شود ، پر کردن ساختار دندان با پر کردن دندان کافی نیست. در چنین مواردی برای محافظت از اعصاب حساس زیر آن از تاج دندان استفاده می شود.

 

کانال ریشه - در برخی موارد ، پالپ با شکستن دندان آلوده می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، دندانپزشک شما قبل از قرار دادن تاج دندان روی دندان ، درمان کانال ریشه را برای پاک کردن عفونت انجام می دهد.

 

روکش های دندان - اگر دندان شکسته جلوی دهان باشد یا در یک نقطه کاملاً قابل مشاهده دیگر باشد ، روکش پرسلن گزینه ای عالی برای بازگرداندن لبخند شماست.

 

ایمپلنت دندانی - ایمپلنت های دندانی به سرعت ، به عنوان گزینه ای مناسب برای جایگزینی دندان از دست رفته در هنگام ظاهر ، احساس و حرکت دقیقاً مانند دندان های طبیعی در می آیند. اگر دندان شما کاملاً از بین رفته یا نیاز به کشیدن آن است ، کاشت دندان یک گزینه درمانی عالی است. با دندانپزشک خود در مورد خطرات احتمالی کاشت دندان صحبت کنید

 

Dental Bridge - گزینه دیگر برای بیمارانی که به دلیل آسیب دیدگی نیاز به کشیدن دندان دارند ، بریج دندان است. این شامل استفاده از دو دندان پایه برای اتصال دندان یا دندان کاذب برای پر کردن شکاف ایجاد شده در اثر از دست دادن دندان ها یا دندان ها است.

 

باز هم ، درمان ها از مورد به مورد دیگر متفاوت است و دندانپزشک در مورد بهترین گزینه های موجود در شرایط شما صحبت خواهد کرد. اگر تحت درمان ارتودنسی هستید و بریس های شما شکسته است ، لازم است علاوه بر دندان با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

 

 

 

به یاد داشته باشید ، بهترین کاری که می توانید پس از شکستن یا خرد شدن دندان انجام دهید این است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. تصور نکنید که همه چیز خوب است بدون اینکه ابتدا توسط دندانپزشک بررسی شود.

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400
بؤلوملر :