See the source image

آیا مصرف دارو باعث بیماری لثه می شود؟

 

بیماری های لثه بیماری های پریودنتال است که می تواند به عنوان التهاب لثه ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان توصیف شود. علت اصلی بیماری لثه ، پلاک دندانی میکروبی است که به صورت پلاک در لبه یا زیر لثه تشکیل می شود. به همین دلیل ، لازم است که با مسواک زدن پلاک دندانی را از روی دندان پاک کنید. زیرا پلاک با اعمال فشار جسمی هم باعث عقب رفتن لثه می شود و هم باعث تحریک و التهاب بافت لثه توسط سموم ایجاد شده توسط باکتری های موجود در آن می شود.

 

بیماری های لثه از نظر قاعدگی و همچنین شدت و روند بیماری متفاوت است. بیماری های لثه می تواند فقط روی یک دندان و همچنین تعداد زیادی از دندان ها تأثیر بگذارد و این بیماری می تواند روی همه دندان ها تأثیر بگذارد.

 

بیماری لثه که تغییر رنگ طبیعی لثه از صورتی به قرمز ، تورم خفیف و خونریزی لثه است ، التهاب لثه نامیده می شود. التهاب لثه اولین مرحله بیماری لثه است. معمولاً ناراحتی زیادی ایجاد نمی کند. التهاب لثه با درمان توسط دندانپزشک و با مراقبت مناسب از دهان بهبود می یابد.

 

اگر التهاب لثه که یک عفونت خفیف لثه است نادیده گرفته شود و درمان نشود ، شدت بیشتری پیدا می کند و در نهایت باعث آسیب به بافت های نگهدارنده و بافت استخوانی دندان ها می شود. شکل پیشرفته بیماری لثه پریودنتیت نامیده می شود. در عفونت های خفیف لثه ای که درمان نشده اند ، پلاک به مرور زمان به خط لثه گسترش می یابد و پریودنتیت شکل می گیرد. سموم تولید شده در باکتری ها با تجزیه باکتری ها به محیط پخش می شوند. این سموم باعث تحریک در بافت های نگهدارنده اطراف دندان همراه با لثه می شوند. در مورد پریودنتیت یا التهاب لثه پیشرفته ، واکنش التهابی و آسیب برگشت ناپذیری در بافت های لثه و استخوان رخ می دهد. در آینده ، شکاف هایی به نام جیب که قابل تمیز شدن نیست ، بین لثه ها و دندان ها ایجاد می شود. این شکاف ها هرگز با مسواک پاک نمی شوند. با پیشرفت بیماری ، این جیب ها عمیق تر می شوند و لثه از دندان جدا می شود و سیمان و عاج در ریشه دندان از بین می رود و دندان شروع به لرزیدن می کند. پس از این مرحله ، اگر دندان ها با یک درمان فشرده نجات پیدا نکنند ، کشیدن دندان اجتناب ناپذیر است.

 

 

 

پریودنتیت که منجر به کشیدن دندان می شود ، معمولاً بیش از یک دندان را تحت تأثیر قرار می دهد. پریودنتیت شدید فقط بر روی دهان تأثیر نمی گذارد ، بلکه بر سلامت عمومی فرد نیز تأثیر می گذارد ، در چنین مواردی امکان ورود باکتری های عامل عفونت سمی به جریان خون وجود دارد. این وضعیت همچنین می تواند به اندام های دیگر آسیب برساند.

 

مطالعات انجام شده در سالهای اخیر ارتباط زیادی بین التهاب لثه و حملات قلبی را نشان داده است. کسانی که به التهاب لثه مبتلا هستند دو برابر بیشتر از افراد سالم دچار حمله قلبی می شوند. در برخی مقالات گزارش شده است که بیماری های لثه باعث بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های دستگاه تنفسی ، دیابت و پوکی استخوان ، زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد در نوزادان می شود.

 

روش انتقال بیماری: بیماری های پریودنتال ناشی از میکروارگانیسم ها می توانند از طریق بزاق به افراد سالم منتقل شوند. بیماری لثه بیشتر در افراد مسن دیده می شود.

 

شیوع بیماری: التهاب لثه از شایع ترین بیماری های جهان است. التهاب لثه و پریودنتیت در کشور ما بسیار شایع است.

 

علائم بیماری لثه:

 

خونریزی لثه مشخص ترین علامت بیماری لثه است.

لثه های سالم به رنگ صورتی روشن ، ساختاری سخت و دارای سطحی خشن مانند سطح پوست پرتقال هستند. لثه های سالم دندان را محکم احاطه می کنند. از طرف دیگر ، لثه بیمار قرمز ، براق و متورم با قوام نرم است.

بوی بد دهان از حفره دهان ایجاد می شود.

بسته به شدت بیماری ، تغییر موقعیت و تاب خوردن دندان ها ، ظاهر دندان های جابجا شده ، اختلالات بسته شدن دندان ها در هنگام گاز گرفتن ، ممکن است اختلالات زیبایی ایجاد کند.

فضاها بین دندان و لثه ایجاد می شود و می توان ترشحات التهابی را مشاهده کرد.

علل بیماری لثه

دلایل مختلفی برای بیماری لثه وجود دارد. شایع ترین علت آن پلاک دندانی میکروبی است که به دلیل عدم مراقبت از دهان و دندان که باکتری سطح دندان را می پوشاند. برخی از دلایل دیگر عبارتند از:

 

تارتار (تارتار) ،

پر کردن و پروتزهای نامناسب ،

فشار،

تغذیه نا مناسب ،

سیگار کشیدن ،

عوامل ارثی ،

برخی از داروهای مورد استفاده ،

اثرات هورمونی مانند یائسگی و بارداری ،

دیابت ،

بیماری های موثر بر سیستم ایمنی بدن.

برخی از ناهنجاری های دهان مانند شلوغی دندان ها ، مشکلات فک ، تنفس دهانی و اثرات غیرمستقیم مانند خشکی دهان و تشکیل پلاک دندانی میکروبی به طور غیرمستقیم بر سلامت لثه تأثیر می گذارد.

 

همانطور که در بالا ذکر شد ، سیگار کشیدن علاوه بر آسیب هایی که به سلامت عمومی وارد می کند ، بر سلامت بافت های دهان و لثه تأثیر منفی می گذارد که این مواد شیمیایی به دلیل تأثیر گرما و مواد شیمیایی موجود در دود با آن تماس می گیرند. مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن خطر التهاب لثه و پریودنتیت را افزایش می دهد. مسئله دیگری که می توان در مورد استعمال دخانیات بیان کرد این است که از توجه و درمان علائم التهاب لثه ناشی از دلایل دیگر جلوگیری می کند.

خصوصیات ژنتیکی نیز عاملی تعیین کننده در حساسیت لثه است. مطالعات نشان می دهد که شیوع بیماری لثه می تواند با توجه به جوامع متفاوت باشد.

استرس مانند بسیاری از بیماری ها در بیماری های لثه یک عامل خطر است و باعث افزایش حساسیت به بیماری می شود.

سوء تغذیه مقاومت بدن را کاهش می دهد. باز هم ، دیابت و سایر بیماری ها ، قدرت دفاعی بدن را ضعیف کرده و مبارزه با عفونت ها را دشوار می کند. بنابراین ، عفونت های ثانویه گاهی در بیماری های مزمن ایجاد می شوند.

تغییرات هورمونی تجربه شده در دوران بارداری و یائسگی حساسیت بافت لثه را افزایش می دهد و لثه نسبت به پلاک باکتری حساسیت بیشتری پیدا می کند ، تحریک به راحتی ایجاد می شود.

 

اختلالات لثه مربوط به مصرف مواد دارویی:

 

موضوع اصلی مقاله ما تأثیر استفاده از دارو بر بیماری لثه است. شناخته شده است که برخی از داروها در درمان بیماریهای سیستمیک مختلف باعث افزایش حجمی لثه ها می شوند ، به عبارت دیگر رشد و سایر اختلالات لثه ایجاد میشود.

 

به دلیل استفاده از دارو ، اختلالات ضعف در بسته شدن و موقعیت دندان  و گفتار مربوط به آن ، مشکل در بستن دهان و مشکلات بلع ، محدودیت در دهانه دهان (تریسموس) رخ می دهد.

 

بزرگ شدن لثه ناشی از دارو امروزه یک مسئله بسیار رایج است. این مشکلات باعث ترس و وحشت پزشکان و بیمارانی است که در حال استفاده از دارو هستند و بر موفقیت درمان تأثیر منفی می گذارند.

 

برخی از داروهایی که باعث رشد لثه می شوند در زیر آورده شده است.

 

داروی پیشگیری از بارداری خوراکی: این گروه از داروها که به عنوان داروهای ضد بارداری نیز شناخته می شوند ، داروهای استروئیدی هستند که حاوی استروژن و پروژسترون هستند و به صورت خوراکی مصرف می شوند. تغییرات هورمونی حساسیت پریودنتال را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده است که تغییر در سطح هورمون های جنسی ، التهاب لثه را افزایش می دهد. این دلیل از شایع ترین موارد التهاب لثه در زنان در دوران بارداری است. از آنجا که داروهای ضد بارداری نیز باعث تغییر در سطح هورمون می شوند ، باعث تغییرات لثه ای مانند التهاب لثه مرتبط با پلاک می شوند.

برخی از داروها که در درمان سرطان استفاده می شود

داروهای ضدتشنج ، یعنی داروهای ضد صرع ، که از انقباضات غیرارادی در بدن جلوگیری می کند و در درمان صرع استفاده می شود.داروی رایج در این گروه فنی توئین (PHT ، 5،5-دیفنیل هیدانتوئین) است. در استفاده از این دارو ، در مقالات علمی گزارش شده است که رشد لثه با سرعت های مختلف در 40 تا 90 درصد بیماران مشاهده شده است. این نتیجه به دلیل تغییر ساختار سلول با استفاده از دارو اتفاق می افتد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای  بیماری های قلبی و ضد فشار خون (تنظیم کننده فشار خون): اینها داروهایی هستند که در فشار خون و نارسایی کرونر استفاده می شوند. از عبور یون های کلسیم به شکل Ca + 2 از غشای سلول جلوگیری کرده و فشار خون را کاهش می دهد. مسدود کننده های کانال کلسیم که باعث بزرگ شدن لثه می شوند نیفدیپین ، آمیلودیپین ، دیلتیازم ، منیدیپین ، وراپامیل ، فلودیپین ، نیکاردیپین ، نیتردیپین در استفاده از این گروه از داروها ، مشکلاتی مشابه مشکلات لثه ناشی از فنی توئین تجربه می شود. بافت های لثه رشد می کنند ، لثه تاج دندان ها را می پوشاند. این وضعیت غذا خوردن را دشوار می کند و بافت لثه قوام شل پیدا می کند.

سه شنبه 27 آبان 1399
بؤلوملر :