دانستنی های پزشکی

چرا مردم از دندانپزشک دوری می کنند؟

0 گؤروش
یازار:‌


https://th.bing.com/th/id/OIP.0NRmZanx89pvwkaT7TYTCAHaEK?pid=Api&rs=1

چرا مردم از دندانپزشک دوری می کنند؟

مراجعه به دندانپزشک معمولاً در لیست جالب ترین فعالیت افراد نیست. مراجعه به دندانپزشک به دلیل برخی ترس های ما از جمله تجربه های ناخوشایند است.

 

نادیده گرفتن سلامت دهان و دندان می تواند به غیر از مشکلاتی که فقط در دندان ها و لثه ها رخ خواهد داد ، به مشکلات سلامتی دیگری منجر شود. این موارد شامل سرطان دهان ، بیماری های قلبی و آلزایمر است. اگر به هر بیماری دندانی مبتلا هستید ، اگر در ابتدای کار آن را معالجه کنید ، از نظر هزینه مقرون به صرفه خواهد بود. اگر بیماری پیشرفت کند ، نه تنها درمان پیشرفت می کند ، بلکه هزینه آن را نیز افزایش می یابد.

 

چرا از دندانپزشک دوری می کنیم ؟

فوبیای دندانپزشک: بخش زیادی از مردم از دندانپزشکان می ترسند. این ممکن است به دلیل تجربیات بد قبلی و یک ویژگی مشخص  ناشی از خانواده باشد. خوشبختانه با برقراری ارتباط خوب بین دندانپزشک و بیمار می توان بر این هراس غلبه کرد. انتخاب دندانپزشک مناسب برای به دست آوردن تجربیات مثبت بسیار مهم است.

قیمت: قیمت همیشه یکی از مهمترین عوامل در انتخاب و تأمین نیازهای بهداشتی ما بوده است. همه ما هر روز بر اساس هزینه انتخاب می کنیم. واقعیت این است که مراجعه دو بار در سال به دندانپزشک در صورت وجود از پیشرفت بیشتر یک مشکل دندانی جلوگیری می کند. از بروز مشکل و هم از افزایش هزینه جلوگیری می کند. به عنوان مثال ، اگر پوسیدگی دندان در مرحله اول درمان شود ، در کمتر از یک ساعت قابل درمان است. در صورت عدم درمان ، این پوسیدگی می تواند منجر به درمان کانال ریشه شود و گاهی اوقات ممکن است تاج مورد نیاز باشد. این از نظر مالی 10-12 برابر بیشتر است. اگر در خانه از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنیم ، بی جهت پول خود را هدر نمی دهیم.

زمان: همه ما در خانواده و کار با مسئولیت های زیادی روبرو هستیم. ما باید وقت بگذاریم و به بدن خود توجه کنیم ، اما بیشتر اوقات نمی توانیم. ما باید مراجعه به دندانپزشک را در سنین پایین یک امر عادی بدانیم. بهداشت دهان و دندان برای یک زندگی طولانی ، شاد و سالم بسیار مهم است.

ترس از سرزنش شدن: هیچ کس دوست ندارد سرزنش شود ، اما برخی از آنها با پزشکانی روبرو می شوند که آنها را سرزنش می کنند. در اینجا ، موضوع به اهمیت انتخاب مجدد دندانپزشک می رسد. یافتن یک دندانپزشک خوب و برقراری ارتباط مناسب برای حفظ سلامت دهان و دندان ما بسیار مهم است.

کمبود دانش: بسیاری از افراد با افکار کاذب مانند برخی پیش فرض و عقاید بزرگ می شوند. یک مثال خوب در این مورد ، درک طبیعی بودن خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن طبیعی است. خونریزی لثه در طی مسواک زدن معمول هرگز طبیعی نیست. این ممکن است نشانه ای از پیشرفت بیماری پریودنتال (لثه) باشد. اگر التهاب لثه در مراحل اولیه قابل درمان شود ، می توان از آن پیشگیری کرد ، اما در صورت پیشرفت ، این وضعیت برعکس نمی شود. مثال دیگر این است که تمیز کردن تارتار را می توان به عنوان مثال "مضر دانست زیرا می تواند مینای دندان را خراش دهد یا غیر ضروری است زیرا دوباره ظاهر می شود" ، که درست نیست ، هم بهداشت دهان و دندان و هم از بیماری های لثه محافظت می کنیم و هم از پلاک های باکتریایی که نمی توانیم به آن برسیم و در دهان خود تمیز کنیم جلوگیری شود. باید هر 6-12 ماه یکبار انجام شود. کمبود دانش بهانه ای برای عدم محافظت از دندان و لثه نیست.

https://th.bing.com/th/id/OIP.38C_mqspe_ZeJP8hYdvTywHaE7?pid=Api&rs=1

نتیجه گیری: مراجعه به دندانپزشک به اندازه مراجعه به پزشک مهم است. مطالعات نشان می دهد که سلامت دهان و دندان ما با سلامت کلی بدن ما مرتبط است. ما همچنین باید از سلامت دهان و دندان خود برای حفظ سلامت محافظت کنیم. این شامل معاینات منظم دندانپزشکی و تمیز کردن دندان های ما است. ما باید این کار را برای زندگی سالم و عادی تبدیل کنیم ، ترس از دندانپزشکان نباید مانع این امر شود. این روال زندگی ما را برای سلامت آسانتر می کند.

آردینی اوخو
پنجشنبه 25 دی 1399
بؤلوملر :

در 9 مرحله از بوی دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری کنید

0 گؤروش
یازار:‌


https://th.bing.com/th/id/OIP.EbovTJLRPY96XrrtPMm_lAHaE3?pid=Api&rs=1

در 9 مرحله از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری کنید

بوی بد دهان و پوسیدگی دندان از مهمترین مشکلات سلامتی ما است که زندگی روزمره ما را دشوار می کند. با این حال ، اهمیت لازم داده به نمی شود زیرا مستقیماً بر زندگی شخص تأثیر نمی گذارد.

 

استفاده از قهوه مداوم:

 عادت به نوشیدن و میان وعده ، مانند قهوه و چای در تمام طول روز ، که بیشتر توسط کارمندان اداری استفاده می شود ، باکتری های ترشح کننده اسید را در دهان فعال می کند و باعث می شود این باکتری ها روی سطح دندان زندگی کنند و دندان ها را پوسیده کنند. چای و قهوه باید بدون شکر یا شیر مصرف شود و محصولات لبنی به جای این نوشیدنی ها ترجیح داده شود و از میان وعده های غذایی خودداری شود.

 

سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن می تواند باعث بسیاری از بیماری ها شود ، از جمله خشکی دهان ، بوی بد دهان ، زردی دندان ها و حتی سرطان دهان. ترک سیگار نه تنها برای داشتن دندان های سالم بلکه برای داشتن زندگی سالم نیز ضروری است.

 

اهمیت استفاده از نخ دندان: مسواک زدن دندانها به تنهایی در تمیز کردن دندانه ، تاج پل و ترمیم های ایمپلنت و در دهانشویی افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند کافی نیست. در بین دندان ها که مسواک نمی تواند به آنها برسد با استفاده از نخ دندان تمیز می شود. نخ دندان همچنین یک روش تمیز کردن ایده آل برای جلوگیری از بیماری های لثه است. مهمترین مراقبت از بهداشت دهان و دندان مسواک زدن است. دندان ها باید در هر سنی حداقل دو بار در روز مسواک زده شوند. با توصیه دکتر سید علی مرسلی مسواک تهیه شده باید هر 3 ماه یکبار تعویض شود. بر خلاف آنچه معمولاً شناخته می شود ، هنگام مسواک زدن مسواک باید خشک باشد در غیراینصورت تمیزکاری به درستی انجام نمی شود زیرا با خیس شدن برس ، فرهای مسواک در این روش نرم می شوند. همچنین ، فلوراید موجود در خمیر هنگام تماس با آب ، اثر خود را از دست می دهد.

 https://th.bing.com/th/id/OIP.O3bgx3e314-nVzwtNW1YAAHaDt?pid=Api&rs=1

دسر خارج از وعده غذایی مصرف شده باشد: بسیاری از افراد ترجیح می دهند چند ساعت بعد از غذا دسر بخورند. با این حال ، دسر خورده شده درست بعد از وعده اصلی بخشی از وعده اصلی است و از آنجا که باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی در حالی که هنوز کار می کنند خورده می شوند ، دوباره آنها را فعال نمی کند ، در عوض فعالیت آنها را به زمان وعده های غذایی محدود می کند. بنابراین ، مصرف شیرینی در وعده های غذایی برای سلامت دندان مهم است.

 

نیاز به آب: بهترین کاری که بعد از خوردن غذا برای دندان ها انجام می شود نوشیدن آب یا شیر است. یک لیوان آب که بعد از غذا میل شود ، ذرات غذا را از دهان خارج می کند و محیط اسیدی دهان را خنثی می کند. علاوه بر این ، نوشیدن شیر باعث تشکیل کلسیم در دندان ها می شود.

 

مراقب شیرینی های غیر قابل جویدن باشید: آدامس ، شیرینی های چسبناک و آجیل می تواند باعث ایجاد باکتری و حتی شکستگی دندان در قسمت های سخت تمیز داخل دهان شود. حتی الامکان از مصرف چنین غذاهایی خودداری شود ، در صورت خوردن این غذاها ، استفاده از دندان ها باید با احتیاط کامل انجام شود.

 

از میوه ها و سبزیجات پرهیز نکنید: نخوردن میوه ها و سبزیجات عواقب بدی در دهان دارد. همانطور که مشخص است ، میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین هستند. میوه ها و سبزیجات برای سلامتی لثه ها بسیار مهم هستند. علاوه بر این ، مصرف میوه ها و سبزیجات سخت باعث تمیز کردن مکانیکی دندان ها می شود ، به عنوان مثال گاز گرفتن سیب باعث تمیز شدن مکانیکی دندان های جلویی می شود.

 

آدامس بدون قند را انتخاب کنید: اگر عادت به جویدن آدامس دارید ، باید آدامس بدون قند انتخاب کنید. جویدن آدامس بدون قند باعث تسریع جریان بزاق در دهان ، به پاکسازی دهان و تعادل اسید دهان کمک می کند.

 

آردینی اوخو
چهارشنبه 24 دی 1399
بؤلوملر :

پر کردن دندان کامپوزیت

0 گؤروش
یازار:‌


https://th.bing.com/th/id/R3206c2d93c2e83f398287149e7bec6b7?rik=skvCEjCNpnkguQ&riu=http%3a%2f%2fwww.cleardental.com.au%2fwp-content%2fuploads%2f2016%2f03%2f77d36bf3ec338044fea43d07a602f5e7-1024x806.jpg&ehk=fThrguVeI7nSXpw%2fi16xG6KONbAtz3XYHnbTGCNnrvM%3d&risl=&pid=ImgRaw

پر کردن دندان کامپوزیت

پر کردن کامپوزیت یک روش پر کردن ترجیحی برای ترمیم ساختار آسیب دیده دندان در اثر پوسیدگی ، ترک ، شکستگی یا شرایط مشابه است. در طی مراحل ، قسمت پوسیده یا آسیب دیده دندان برداشته می شود و سپس تمیز می شود. علاوه بر این ، چسب های ویژه ای روی دندان زده می شود و سپس پر کردن کامپوزیت روی دندان قرار می گیرد. علاوه بر این ، کامپوزیت به عنوان پر کردن زیبایی نیز تعریف می شود زیرا نتایج مناسبی از نظر زیبایی را در دندانها ایجاد می کند.

پر کردن کامپوزیت چیست؟

پر کننده های کامپوزیت به عنوان پر کننده های رزین نیز شناخته می شوند. با استفاده از سرامیک و همچنین اجزای مختلف شیمیایی تولید می شود. با استفاده از این پر کننده ها ، جویدن و گاز گرفتن در دهان تقویت می شود. بعلاوه ، می توان از آن به راحتی در دندانهای خلفی که به دندان مولر معروف هستند استفاده کرد. علاوه بر این ، برای استفاده از دندانهای جلویی نیز مناسب است زیرا می تواند با هم رنگ دندان تولید شود. اگر ارزیابی از نظر قیمت و عملکرد انجام شود ، به نظر می رسد پر کننده های کامپوزیت مواد بسیار رضایت بخشی هستند. با کیفیت ترین مواد پر کننده های کامپوزیت ، پر کردن با  سرامیک کامل است.

پر کردن کامپوزیت چگونه انجام  می شود؟

 

 

قبل از انجام روشهای ترمیم کامپوزیت ، برخی از معاینات انجام می شود. مهمترین آنها پوسیدگی دندان است که باید پر شود. اگر پوسیدگی در دندان وجود دارد که باید پر شود ، ابتدا این پوسیدگی ها تمیز می شوند. به طور کلی ، اقدامات انجام شده با بی حسی موضعی را می توان بدون نیاز به بیهوشی در برنامه های سطحی انجام داد. برای آماده سازی کامل دندان برای پر کردن ، به برخی مراحل تمیز کردن و رتوش نیاز است. پس از اتمام این فرایندها ، پر کننده قرار می گیرد.

در طی روش کامپوزیت ، دندانهای موجود باید مطابق با ساختار اصلی آنها قرار گیرند. علاوه بر این ، قرار دادن یا اصلاح پر کردن برای انجام کامل عملکرد دندان در موقعیت مهمی قرار دارد. اصلاح در پر کردن به منظور دستیابی به مناسب ترین شکل دندان در حین تمرین بایت و کنترل سطح با زبان انجام می شود. علاوه بر این ، دندانپزشک همچنین از بیمار می خواهد که در هنگام استفاده از دندان چنین تمریناتی را انجام دهد. روند صاف کردن با استفاده از پر کردن روی دندان به مناسب ترین روش به پایان می رسد.

 

 https://th.bing.com/th/id/OIP.hE2EoA5k1z5JVKnQm2gLfAHaHa?pid=Api&rs=1

 

در کدام شرایط می توان پر کردن کامپوزیت را استفاده کرد؟

پر کردن کامپوزیت یک روش پر کردن است که باید در شرایط مختلف مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل ، برای افرادی که با دندان خود مشکل دارند مهم است که یاد بگیرند در چه شرایطی می توانند پر کننده کامپوزیت داشته باشند و در مدت زمان کوتاهی مشکلات موجود در دندان ها را برطرف کنند.

پر کردن کامپوزیت ممکن است برای ترمیم پوسیدگی دندان در نظر استفاده شود. بعلاوه می توان با پر کردن کامپوزیت فاصله بین دندانها را پر کرد.

دندان های شکسته یا ترک خورده نیز با این روش قابل ترمیم هستند.

همچنین می توان برای بهبود ظاهر رنگ دندان این روش را ترجیح داد.

پر کردن کامپوزیت به منظور از بین بردن شکاف بین دندان ها در موقعیت مهمی قرار دارد.

علاوه بر این ، می توان از دندان با ظاهری طولانی تری داشته باشید.

این روش پر کردن می تواند برای تغییر شکل دندان ها و ارائه جایگزینی زیبایی برای پر کردن آمالگام استفاده شود.

از طرف دیگر ، در صورت رکود لثه ، ممکن است روش پر کردن کامپوزیت برای محافظت از قسمت خاصی از ریشه دندان ترجیح داده شود.

مزایای پرکننده کامپوزیت چیست؟

ترمیم کامپوزیت که نتایج موثری در از بین بردن بسیاری از مشکلات مختلف مانند شکستگی ، ترک خوردگی ، پوسیدگی یا مشکلات مشابه در دندان ها ایجاد می کند ، مزایای مختلفی را نیز به همراه دارد. با داشتن ویژگی های مختلف ، به استفاده بهتر دندان در دهان کمک می کند. به طور کلی ، مزایای ترمیم کامپوزیت به شرح زیر است:

 

مهمترین مزیت ترمیم کامپوزیت این است که نگرانی های زیبایی را رفع می کند.

علاوه بر این ، زمان انجام روش بسیار کوتاه است و می توان آن را به راحتی حتی در یک روز روی بیش از یک دندان قرار داد.

برخلاف پر کردن آمالگام ، می توان آن را به راحتی روی دندان های پشت و دندان های جلویی قرار داد.

علاوه بر این ، در طول استفاده ، کار با مواد پر کننده مناسب رنگ دندان فرد انتخاب می شود. به این ترتیب ظاهر طبیعی و زیبایی بیشتری در دندان ها حاصل می شود.

به دلیل ساختار شیمیایی آن ، به طور یکپارچه با دندان ترکیب می شود. علاوه بر این ، ممکن است پوسیدگی در مناطقی که پر کننده های آمالگام به هم می رسند ایجاد شود ، در حالی که این پوسیدگی ها در روش پر کردن کامپوزیت وجود ندارد.

پر کننده های کامپوزیت به خوبی به دندان استفاده شده متصل می شوند و همچنین از بافت های دندانی پشتیبانی می کنند. از انتقال حساسیت های دما ، به ویژه شکستگی دندان جلوگیری می کند.

این یک روش بدون درد است. در طی بسیاری از کاربردها ، نیازی به بیهوشی دندان نیست.

 وقتی به معایب پر کردن کامپوزیت نگاه می کنیم ، درست است که بگوییم این روش ضرر جدی ندارد. بعد از عمل ، فقط دندان ها با استفاده از چای و سیگار تغییر رنگ می دهند.

 

 

 

طول عمر پرکننده کامپوزیت چیست؟

مانند سایر کاربردهای دندانپزشکی ، عمر پرکننده ساخته شده در روش پر کردن کامپوزیت بسته به عوامل مختلف متفاوت است. به همین دلیل ، عوامل موثر بر عمر مواد پر کننده میزان پر کردن و عادات بهداشت دهان و دندان است. به طور کلی می توان آن را حداقل 3 سال و حداکثر 10 سال بدون تغییر و لمس مواد پر کننده استفاده کرد. مهمترین عامل موثر در طول عمر پرکردگی کامپوزیت ، مراقبت از دهان و دندان است. به عبارت دیگر ، محافظت مناسب از مواد پرکننده و توجه به بهداشت دهان و دندان از اهمیت مهمی در افزایش طول عمر پرکننده برخوردار است.

 

 

 

بعد از پر شدن کامپوزیت چه اتفاقی می افتد؟

حساسیت به گرما یا سرما ممکن است بعد از عمل پر شدن کامپوزیت در دندان ها ایجاد شود. کاملاً طبیعی است که این اتفاق بیافتد. بعد از اینکه دندان به پر شدن عادت کرد ، این حساسیت ها در مدت زمان کوتاهی خود به خود از بین می روند. جدا از این ، رعایت توصیه های داده شده توسط دندانپزشک پس از درمان و رعایت دستورالعمل های مراقبتی لازم کافی است. مراقبت از دهان و دندان بعد از فرآیند پر کردن نیز به طولانی شدن عمر پر کردن کمک می کند. به همین دلیل ، مسواک زدن مرتب دندان ها ، تمیز کردن زبان هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باید به عنوان عادت های بهداشت دهان و دندان نباید از آنها چشم پوشی کرد.

 

آیا درد پس از پر شدن کامپوزیت رخ می دهد؟

بعد از استفاده از کامپوزیت ، دندانها به سرما یا گرما حساس هستند. علاوه بر این ، در هنگام جویدن ممکن است دردهای مختلفی ایجاد شود. این روند پس از مدت زمانی مشخص کاملا از بین می رود و با بهبودی دندان درد کاهش می یابد. به طور کلی ، همه حساسیت ها به طور متوسط ​​طی 1 یا 2 ماه از بین می روند.

پر کردن کامپوزیت چقدر با دوام است؟

در حالی که از ترمیم کامپوزیت فقط در روزهای اولیه می توان روی دندانهای جلویی استفاده کرد ، اما در دندان های پشتی نیز استفاده شده است زیرا با فناوری در حال توسعه ، مقاوم و مقاوم تر شده اند. در این روش ترمیم ، پس از تمیز شدن صحیح پوسیدگی ، مواد پر کننده از نظر شیمیایی بسیار موثر به دندان ها متصل می شوند. این اطمینان می دهد که پرکردگی ها در برابر شکستگی دندان مقاومت بیشتری دارند.

آیا پر کردن کامپوزیت برای هر دندان ساخته می شود؟

پر کردن کامپوزیت ابتدا فقط روی دندانهای جلویی قرار می گرفت. با این حال ، پیشرفت های فن آوری باعث شده است که این پر کننده ها در برابر فشارهای جویدن و سایش مقاوم باشند. بنابراین استفاده از پر کننده های کامپوزیت در دندان های خلفی شروع شده است.

آردینی اوخو
سه شنبه 23 دی 1399
بؤلوملر :

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://studybreaks.com/wp-content/uploads/2018/01/Flossing.jpg

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم؟

چگونه از نخ دندان استفاده کنیم؟ اگر شما هم کنجکاو هستید ، در این مقاله می توانید اطلاعات دقیق در مورد استفاده از نخ دندان را که برای سلامت دندان بسیار مهم است ، بدست آورید. نخ دندان اگر به درستی استفاده شود ، می تواند پلاک و مواد زائد غذایی را که از دسترس مسواک خارج می شوند ، به راحتی از بین ببرد.  به همین دلیل ، استفاده از نخ دندان در برداشتن پلاک های بین دندان و همچنین سلامت دندان و لثه اهمیت زیادی دارد.

پلاک ها و باقی مانده های غذایی بین دندان ها با گذشت زمان جمع می شوند و این امر منجر به مشکلات ناخواسته ای مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. در چنین حالتی آنچه باید انجام شود پاک سازی پلاک جمع شده بین دندان است. با این وجود نخ دندان برای سلامت دندان و لثه کافی نیست. در عین حال باید از نخ دندان به درستی استفاده شود.

چگونه باید از نخ دندان استفاده کرد؟

استفاده از نخ دندان برای از بین بردن پلاک و مواد غذایی جمع شده بین دندان های شما مفید خواهد بود. با این حال ، اول از همه ، لازم است که نحوه استفاده از نخ دندان را یاد بگیرید و سپس یک برنامه صحیح استفاده کنید. همچنین می توانید روش های زیر را با دقت و به طور کامل اعمال کنید تا با نخ دندان حداکثر سود را ببرید.

- ابتدا تقریباً 40 سانتی متر از نخ دندان استفاده کنید. سپس بیشتر نخ را دور انگشتان میانی بپیچید. برای استفاده از بخشی از نخ حدود 4 - 5 سانتی متر ، کافی است آن را باز بگذارید.

- سپس نخ را بین اندام و انگشت شست خود کشیده و با حرکات آهسته آن را بین دندان های خود بلغزانید.

- هنگام کشیدن بین نخ دندان و دندان های خود ، نخ را در حالت بالا و پایین بدون اینکه حرکات تیز زیادی انجام دهید ، عقب و جلو بکشید.

- مراقب باشید که این روش را به آرامی بین تمام دندان های خود انجام دهید. همچنین ، اطمینان حاصل کنید که نخ دندان در حین استفاده کاملا از خط لثه عبور می کند.

علاوه بر این ، نخ دندان را بیش از حد فشار ندهید. زیرا اگر بیش از حد فشار وارد کنید ، می توانید بافت لثه را بریده و یا به بافت آسیب جدی برسانید.

از طرف دیگر ، هنگام جابجایی بین دندان ها مراقب باشید که از قسمت های تمیز نخ دندان استفاده کنید.

هنگام استفاده از نخ دندان بین دندان ها ، نخ را با حرکات مستقیم به سمت بالا سپس  در حین استفاده با حرکات جلو و عقب حرکت دهید.

 

 https://thumbs.dreamstime.com/z/set-dental-floss-how-to-use-illustration-74438965.jpg

انواع نخ دندان:

امروزه از دو نوع نخ دندان استفاده می شود. لیست کردن آنها به شرح زیر امکان پذیر است.

 

نخ پلاستیکی (چند رشته ای)

نخ PTFE (تک رشته ای)

 

 

نخ دندان پلاستیکی ، یکی از انواع نخ دندان ، برای فروش در طعم های مختلف ، همراه یا بدون موم ارائه می شود. نخ پلاستیکی از بیش از یک رشته تشکیل شده است ، بنابراین اغلب دندانهایی که در این بین سفت هستند سایش یا پاره می شوند.

 

 

 

نخ تک رشته ای PTFE گرانتر از نخ نایلونی است. با این حال ، هنگامی که در دندان ها با فواصل مکرر استفاده می شود ، به راحتی می لغزد و علاوه بر این ، در برابر سایش مقاومت نشان می دهد. بنابراین ، درست است که بگوییم بیشتر مورد پسند کاربران است.

از طرف دیگر ، وقتی از هر دو نخ دندان به درستی استفاده شود ، می توانند پلاک یا باقی مانده مواد غذایی جمع شده بین دندان ها را به روشی دلخواه تمیز کنند. برای دستیابی به نتایج مطلوب در استفاده از نخ دندان ، شرط اولیه استفاده صحیح از نخ دندان نسبت به نوع آن است. همچنین باید مراقب باشید که از نخ دندان به طور صحیح برای سلامت دندان و لثه استفاده کنید و از استفاده مرتب از نخ دندان و همچنین مسواک زدن دندان های خود در روز دوبار غافل نشوید.

آردینی اوخو
پنجشنبه 18 دی 1399
بؤلوملر :

بوی بد دهان

0 گؤروش
یازار:‌

https://th.bing.com/th/id/OIP.tNcqQNIbWSg5uDs1R49ZfgHaE8?pid=Api&rs=1

بوی بد دهان

بوی بد دهان یک بیماری پزشکی به نام هالیتوز است. حتی می تواند در موقعیت های اجتماعی مایه خجالت باشد. بنابراین چه عواملی باعث بوی بد دهان می شود؟ چگونه درمان می شود؟ اینگونه سوالات به طور مکرر پرسیده می شود. محصولات زیادی برای حل این مشکل در بازار وجود دارد. آدامس ، دهان شویه و غیره با این حال ، استفاده از آنها فقط راه حل های موقتی می باشد. غالباً ، بوی بد دهان به دلیل مراقبت ناکافی و صحیح از دهان و دندان است. اگر مشکلی در مراقبت از دهان و دندان وجود نداشته باشد ، ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد.

هالیتوز چیست؟

هالیتوز وضعیتی است که با بوی بد دهان بازدم می شود. برخی حتی اگر بوی بد دهان کمی داشته باشند در این مورد اغراق می کنند ، در حالی که دیگران حتی متوجه بوی بد دهان نمی شوند. این به این دلیل است که مردم نمی فهمند که بوی رایحه آنها چگونه می باشد. بهتر است از افراد نزدیک او مانند همسر ، مادر و پدرش بخواهید این رایحه را تأیید کنند.

آیا می توان برای بوی بد دهان به پزشک مراجعه کرد؟

علت بوی بد دهان معمولاً به دلیل عدم مراقبت از دهان و دندان است. اول ، بهداشت دهان و دندان باید بررسی و ارزیابی شود. بعد از هر وعده غذایی ، دندان ها باید به طور مرتب مسواک زده شوند ، زبان باید مسواک زده شود و یک بار در روز از نخ دندان استفاده صحیح شود. با وجود تمام اقدامات انجام شده ، اگر بوی بد دهان همچنان ادامه دارد ، مراجعه به دندانپزشک و معاینه ضروری است. اگر دندانپزشک در طول معاینه خود به دلیل بو در خارج دهان و دندان شک داشته باشد ، بیمار را به متخصص مربوطه راهنمایی کرده و درخواست معاینه می کند.

 

 

چه عواملی باعث بوی بد دهان می شود؟

این سوال در واقع موضوعی است که توسط همه بسیار پرسیده می شود و به طور مداوم برای حل آن تحقیق می شود.

غالباً به دلیل مراقبتهای ناکافی یا نادرست دهان و دندان ایجاد می شود. با این حال ، گاهی اوقات می تواند به دلیل سایر مشکلات سلامتی رخ دهد. مسواک زدن منظم دندان ها با روش های مناسب ، استفاده از محصولات مکمل مانند نخ دندان و مراقبت از دهان در مراقبت از دهان و دندان مهم است. باقیمانده مواد غذایی ممکن است روی دندانهای درمان نشده باقی بماند و باعث بوی بد دهان شود.

اگر بین دندان ها مانده مواد غذایی باشد ، باعث رشد باکتریها در لثه و اطراف آن و روی زبان می شود و باعث بوی بد دهان می شود. دهانشویه های ضد باکتری می توانند بو بد را تسکین دهند. اما این دهان شویه ها باید توسط دندانپزشک تجویز شود و نباید مدت زمان طولانی استفاده شود. علاوه بر این ، اگر از پروتزهای دندانی استفاده می شود ، باید به طور مناسب و منظم تمیز شود ، در غیر این صورت باعث بوی بد دهان می شود.

بوی بد دهان همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های لثه باشد. بیماری های لثه به دلیل پلاک های جمع شده یا باکتری ها ایجاد می شود. اگر بیماری های لثه باعث بوی بد دهان شما شود ، باید سریعاً درمان شود. باید دانست که اگر بیماری های لثه درمان نشود ، ممکن است به فک و استخوان دندان آسیب برساند.

 

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن یکی از دلایل بوی بد دهان است. افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دارای بیماری های لثه هستند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.

تغذیه

اگر مواد غذایی بین و اطراف دندان ها با مسواک زدن و تمیز کردن مکانیکی با استفاده از نخ تمیز نشود ، آنها می توانند تجزیه و تولید باکتری کرده و باعث بوی بد دهان شوند.

مراقبتهای ناکافی از دهان و دندان

 همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، اگر شما به طور مرتب مسواک نمی زنید و از نخ دندان استفاده نمی کنید ، ذرات غذایی که در اطراف و بین دندان ها جمع شده اند می توانند باعث بوی بد دهان شوند. در این حالت پلاک باکتریایی بی رنگ و چسبنده ای روی دندان دیده می شود. اگر پلاک های باکتریایی تشکیل شده پاک نشده و از دهان خارج نشوند ، به لثه آسیب می رسانند و بین لثه جمع می شوند. علاوه بر این ، اگر زبان تمیز نشود ، می تواند باعث بوی بد دهان شود. یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان در پروتزها است که به درستی متصل نشده یا به طور مرتب تمیز نمی شود.

داروهای مورد استفاده

برخی از داروهایی که استفاده می شود باعث خشکی دهان به عنوان یک عارضه جانبی می شود و باعث بو در دهان می شود. برخی از داروها پس از مصرف در بدن تجزیه می شوند و برخی مواد شیمیایی تولید می کنند. این مواد شیمیایی به جریان خون منتقل شده و به ریه ها رفته و بازدم می شوند و بوی بد ناشی از این مواد شیمیایی را آزاد می کنند.

 

دهان خشک

از ویژگی های بزاق دهان این است که عواملی را ایجاد می کند که بوی بد می دهند. بنابراین ، اگر بزاق به دلیل خشکی دهان کاهش یابد ، ممکن است بوی بد وجود داشته باشد. این در واقع دلیل بوی بد دهان است که در هر فرد صبح رخ می دهد. زیرا تولید بزاق در هنگام خواب کم است. افرادی که نمی توانند از راه بینی نفس بکشند و با دهان باز می خوابند ، خشکی بیشتری دارند ، بنابراین بو بیشتر خواهد بود. خشکی مزمن دهان ممکن است در اثر غدد بزاقی یا بیماری های عصبی ایجاد شود.

عفونت های دهانی

در دوره نقاهت بعد از عمل های داخل دهانی (کشیدن دندان یا جراحی فک و غیره) به دلیل علائم ایجاد بوی دهان طبیعی است. دندان های پوسیده و عفونت لثه نیز از جمله دلایل ایجاد بوی بد دهان است.


https://th.bing.com/th/id/OIP.h4-fwhr4UcnX8i7YQEVvNwHaEA?pid=Api&rs=1

سایر علل

مشکلات مربوط به معده ، مانند بیماری ریفلاکس ، می تواند باعث بد بویی دهان شود. علاوه بر این ، دیابت و بیماری های سرطانی از اختلالات ایجاد کننده بوی بد دهان هستند. داشتن بوی بد در مدت طولانی گرسنگی امری طبیعی است. سینوزیت ، التهاب لوزه ، الکل ، بیماری های کلیوی ، بیماری های  بینی نیز باعث بوی بد دهان می شود.

 

 

علائم هالیتوز

در حقیقت ، نمی توان دقیقاً گفت که بوی بد دهان یک بیماری است. با این حال ، منادی بیماری های دیگر است. ممکن است بوهایی در اثر غذایی که به صورت جسمی خورده شده وجود داشته باشد ، این عطرها طبیعی و دائمی نیستند. علاوه بر این ، بوهایی وجود دارند که به دلایل آسیب شناختی ایجاد می شوند.

دندان های خراب

فارنژیت ، سینوزیت

بیماری های آدنوئید

بیماری های معده

دیابت

نارسایی کبدی و نارسایی کلیه.

در حالی که افراد دیابتی اغلب بوی بد دهانی دارند که شبیه بوی استون میوه است ، کسانی که بیماری کلیوی دارند اغلب بویی شبیه آمونیاک دارند.

 

 

 

چگونه می توان بوی بد دهان را تشخیص داد؟

هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید ، اگر منبع بو از دندان و لثه ایجاد شده باشد ، توسط دندانپزشک قابل درمان است. بوی بد دهان نوعی بیماری است که نه تنها خود شخص ، بلکه محیط اطراف و زندگی اجتماعی او را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

با انجام یک تحقیق باید بطور واضح مشخص کرد که چه عواملی باعث بو می شود. در صورت مشکوک بودن به دندانهای خراب ، معاینه دندان و عکسبرداری با اشعه ایکس درخواست می شود. اگر به علت بیماری های لثه ایجاد شده باشد ، پس از معاینه دندانپزشک قابل تشخیص است. علاوه بر این، در صورت مشکوک بودن به دلایل دیگر ، ممکن است آزمایش های مختلف خون درخواست شود و به متخصص مربوطه هدایت شود.

چگونه بوی بد دهان را درمان کنیم؟

یکی از مهمترین دلایل ایجاد بوی بد دهان عدم مراقبت های مناسب و منظم دهان و دندان است. اگر بوی بد دهان ناشی از این وضعیت باشد ، با مراقبت خوب از دهان و دندان مشکل از بین می رود. بدین منظور باید روزی دو بار مسواک زده شود ، از نخ دندان استفاده شود و در صورت لزوم با استفاده از دهان شویه می توان مشکل را برطرف کرد.

علاوه بر این ، در هنگام انتخاب خمیر دندان ، لازم است مواردی را که دارای فلوراید هستند انتخاب کنید ، اما پس از غذا ، تمیز کردن باقی مانده مواد غذایی بر روی دندان ها با نخ دندان ضروری است. بسیاری از باکتری ها می توانند روی زبان جمع شده و باعث بوی بد دهان شوند. به همین دلیل مسواک زدن زبان مهم است. علاوه بر این ، برس هایی وجود دارد که مخصوص زبان ساخته شده اند.

اگر در طول روز آب کافی مصرف نشود ، ممکن است با بوی بد دهان مواجه شوید. بزاق از تکثیر باکتری جلوگیری می کند. این باعث تولید بزاق در آب می شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود و ترک این عادت می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. با وجود تمام احتیاط ها و مراقبت های دهان و دندان ، اگر بوی بد دهان وجود دارد ، این بار باید دلایل دیگر را جستجو کرد. دندانپزشک اگر مربوط به بوی دهان و دندان باشد ، آن را درمان می کند ، اما اگر ناشی از بیماری های دیگر باشد ، بیمار را به متخصص معرفی می کند.

بوی بد دهان ممکن است به دلیل التهاب ناشی از پوسیدگی دندان یا لثه باشد. در این حالت دندانپزشک اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد و درمان بوی بد دهان صورت می گیرد. از آنجا که تشکیل تارتار باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود ، باید هر ساله بطور مرتب تمیز شود. علاوه بر اینها ، حتی اگر مشکلی وجود نداشته باشد ، هر 6 ماه مراجعه به دندانپزشک و معاینه معمول از بسیاری از بیماری های دهان و دندان محافظت می کند. با تشخیص به موقع ، درمان بسیار ساده و مقرون به صرفه است.

 

آردینی اوخو
پنجشنبه 18 دی 1399
بؤلوملر :

پریودنتولوژی چیست؟

0 گؤروش
یازار:‌

https://backbaydentaldesign.com/wp-content/uploads/2017/02/backbaydd_5.jpg

پریودنتولوژی چیست؟

پریودنتولوژی چیست؟ در این مقاله ما به دنبال پاسخ به این سوال خواهیم بود ، شما همچنین می توانید اطلاعات دقیق در مورد پریودنتولوژی را بدست آورید. پریودنتولوژی به عنوان رشته اصلی دندانپزشکی تعریف می شود که به بیماریهایی که در بافتهای اطراف دندان اتفاق می افتد ، یعنی لثه ها و استخوان های اطراف ریشه دندان ، و درمان این بیماری ها می پردازد. افرادی که تحصیلات دکتری خود را در این زمینه به پایان رسانده و تخصص خود را دریافت کرده اند ، پریودنتیست نامیده می شوند.

از طرف دیگر ، پریودنتولوژی به عنوان بیماری های لثه و درمان آنها معرفی می شود. پریودنتولوژی با درمان همه بیماری هایی که در لثه ها اتفاق می افتد ، سروکار دارد. در این منطقه که موفقیت چشمگیری برای داشتن لثه سالم بدست آمده است ، با یک روند درمانی موثر ، کلیه بیماری های لثه برطرف می شوند. در نتیجه درمان ، هر فردی با بازیابی سلامت دهان و لثه به زندگی عادی خود برمی گردد.

پریودنتولوژی چه کاری انجام می دهد و به دنبال چه می رود؟

بافت های اطراف دندان در هر فرد با ترکیب ساختارهای سخت و نرم تشکیل می شود. علاوه بر این ، این بافت ها برای سلامت دهان و دندان در موقعیت بسیار مهمی قرار دارند. به همین ترتیب ، سلامت دهان و دندان با سلامت عمومی بدن افراد ارتباط مستقیم پیدا می کند.

اولین کاری که باید به منظور جلوگیری از از دست دادن دندان یا عواقب منفی برای سلامت عمومی انجام شود ، تشخیص زودرس و سپس درمان به منظور جلوگیری از مشکلات دندان ها یا التهاب لثه به دلایل مختلف است. ارزیابی های لازم در روند درمان و ایجاد و حفظ ساختار سالم در موقعیت مهمی قرار دارد. موردی که اطمینان حاصل خواهد کرد هم هدف و هم وظیفه متخصص بیماری های برداشت دندان یا به عبارت دیگر پریودنتولوژی است. در زمینه پریودنتولوژی ، نه تنها تشخیص بیماری ها انجام می شود ، بلکه باید مرحله درمان و تداوم ساختار سالم ایجاد شده نیز تضمین شود.

 

بیماری های پریودنتال چیست؟

التهابی که در بافت های نرم لثه ایجاد می شود ، التهاب لثه نامیده می شود. اما اگر التهاب پیشرفت بیشتری داشته و وارد روند انتشار به بافت استخوانی واقع در قسمت تحتانی شود ، این وضعیت باعث تخریب استخوان می شود. در چنین حالتی ، نام بیماری به  پریودنتیت عوض می شود. هر دو بیماری که ذکر کردیم بیماری های پریودنتال نامیده می شوند.

 

به طور کلی ، بیماری های پریودنتال اغلب می توانند متوقف و کنترل می شوند. با این حال ، تلاش های دندانپزشک برای جلوگیری از بیماری کافی نیست. بیمار همچنین باید در این روند دندانپزشک را یاری کند و از دهان ، دندان و لثه مراقبت کند. از بین بردن باکتری های داخل دهان در بیماری های پریودنتال مهم است. زیرا باکتریها عامل اصلی بیماریها هستند.

افرادی که از مراقبت های خوراکی کافی برخوردار نیستند ، میزان زیادی باکتری در دهان دارند. در مدت زمان کوتاهی ، تعداد آنها به تدریج افزایش می یابد و باعث تخریب می شوند. میکروارگانیسم های ایجاد شده توسط باکتریها پلاک باکتریایی نامیده می شوند و درست در بالای نقطه لثه و دندان تشکیل می شوند. همانطور که از بقایای غذا انتظار می رود ، آنها با این بقایا تولید مثل می کنند و همچنین اسید تولید می کنند.

درمان پریودنتولوژی چگونه است؟

مراحل مختلفی در درمان پریودنتولوژی مطرح می شود. به طور کلی ، مراحل درمانی انجام شده توسط متخصصان در درمان پریودنتولوژی به شرح زیر است:

تشخیص بیماری

اشتراک اطلاعات در مورد این بیماری و مراقبت های دهانی

نظافت حرفه ای

آنتی بیوتیک درمانی

درمان و کاربردهای جراحی

درمان مکمل و حمایتی

 

 https://th.bing.com/th/id/OIP.-2yMYaaXr1JRT1jtg6yNkQHaEK?pid=Api&rs=1

تشخیص بیماری

یکی از مهمترین مراحل در درمان پریودنتولوژی تشخیص صحیح بیماری است. به منظور تشخیص دقیق بیماری ، اطلاعات مختلفی در مورد بیمار ، معاینه بالینی و ارزیابی رادیوگرافی بدست می آید و سپس مراحل دیگر درمان آغاز می شود.

ارائه اطلاعات و پیشنهادات به بیمار درمورد بیماری که او مراقبت های دهان و دندان را تجربه کرده است بیماری که می فهمد چرا بیماری های لثه اتفاق می افتد و چرا مراقبت از دهان بسیار مهم است ، در طول روند درمان بیماری لثه آگاهانه رفتار می کند. به همین دلیل ، خود بیمار و همچنین دندانپزشک سهم مهمی در موفقیت حاصل از تحقق شرایط لازم دارند.

 

نظافت حرفه ای

در درمان پریودنتولوژی ، با کمک دستگاه های اولتراسونیک و ابزارهای خاص ، تارتار اطراف دندان کاملا جرم گیری می شود. علاوه بر این ، سطح دندان ها جلا داده می شود. علاوه بر این ، بسته به درجه التهاب ، یک پاکسازی عمیق به نام کورتاژ زیر لثه به جیب ها و ریشه دندان هایی که دندان ها تحت بی حسی موضعی قرار دارند ، اعمال می شود.

 

درمان جراحی

درمان جراحی در پریودنتولوژی در موارد پیشرفته اعمال می شود. با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی ، ابتدا لثه ها از بافت استخوان و سطوح دندان خارج می شوند. پس از آن ، سطح ریشه ها و استخوان ها و بافت های ملتهب داخل لثه به طور کامل تمیز می شوند.

سپس پس از قرار دادن پیوندهای استخوان و پودرهایی که از تشکیل استخوان پشتیبانی می کنند ، لثه ها به همان روش به مکان های قدیمی خود بخیه زده می شوند.

 

درمان مکمل  حمایتی

کنترل های دوره ای در درمان کمکی و حمایتی انجام می شود. این دوره ها به طور کلی 3 یا 6 ماه است. بیماران هرگز نباید از این کنترلهای دوره ای غافل شوند.

آردینی اوخو
چهارشنبه 17 دی 1399
بؤلوملر :

بعد از جراحی دندان عقل به این موارد توجه کنید

0 گؤروش
یازار:‌

https://th.bing.com/th/id/OIP.cNsNRDJgj3vh2iaoOTg6agHaE8?pid=Api&rs=1

بعد از جراحی دندان عقل به این موارد توجه کنید

اگر فردی هستید که از درد دندان عقل رنج می برید ، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر که دندان شما به خودی خود بیرون نمی آید، دندانپزشک به شما می گوید که دندان باید با روش طبیعی یا جراحی برداشته شود. پوسیدگی دندان عقل دلیل دیگری برای کشیدن آن است.

چه مواردی باید بعد از جراحی دندان عقل مورد توجه قرار گیرد؟

جراحی دندان عقل اخیراً با عمل های موفقیت آمیزتری انجام شده است. اما هر چقدر فناوری پزشکی پیشرفته باشد ، مواردی وجود دارد که باید پس از جراحی از آنها آگاه باشید. شما باید بدانید که اینها چیست و بر این اساس از دهان خود مراقبت کنید.

پس از کشیدن دندان عقل ، یک تامپون در منطقه قرار داده می شود. این تامپون باید حدود 1 ساعت محکم گاز گرفته شود و برداشته نشود. پس از برداشتن تامپون ، قطعاً باید آن را دور بریزید و در صورت وجود خونریزی ، باید تامپون جدید ساخته و در آن قسمت قرار گیرد.

بعد از عمل ، پرس یخ به شما داده می شود و به شما گفته می شود که این یخ باید در بازه های زمانی 10 دقیقه ای به خارج از منطقه اعمال شود. یخ ، که درد در ناحیه عمل را با سرعت بالایی کاهش می دهد ، نباید مستقیماً به صورت زده شود ، بلکه باید با قرار دادن ماده ای مانند دستمال بین صورت و یخ ، لایه ای ایجاد شود.

ناحیه عمل باید تمیز نگه داشته شود و از عفونت جلوگیری شود.

24 ساعت بعد از عمل نباید چیزهای زیاد و سرد مصرف شود. بعلاوه ، مصرف سیگار و الکل در 24 ساعت اول درست نیست. این باعث تسریع در جریان خون در منطقه می شود و باعث خونریزی می شود.

در 2 ساعت اول نباید غذا و نوشیدنی مصرف شود و بعد از 2 ساعت غذا و نوشیدنی گرم مصرف شود.

پس از کشیدن دندان عقل ، چند روز نباید غذاهای سفت مصرف شود.

شستن دهان تا زمان بهبودی ناحیه عمل صحیح نخواهد بود. زیرا این ممکن است لخته را در ناحیه عمل شکسته و باعث خونریزی یا درد مجدد شود.

ناحیه کشیدن دندان را نباید با دست یا هیچ وسیله دیگری لمس کرد.

24 ساعت پس از کشیدن دندان ، روشهای مراقبت از دهان خود را به همان روش ادامه دهید. با این حال ، توصیه می شود برای مدتی ناحیه عمل را مسواک نزنید تا زخم بهبود یابد.

پس از جراحی دندان عقل ، توصیه می شود دراز کشیده و بالش بلند زیر سر خود قرار دهید.

 https://us.webdento.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/04/hampaan-poisto.jpg

در چه شرایطی باید دندانپزشک را پس از جراحی دندان عقل ویزیت کرد؟

 درد در ناحیه عمل افرادی که جراحی دندان عقل دارند روز به روز کاهش می یابد. از آنجا که شرایط برای برخی دیگر متفاوت است ، باید با پزشک مشورت شود. شرایطی که باید با دندانپزشک مشورت کنید در زیر ذکر شده است:

تورم هنگامی که باید کاهش یابد افزایش می یابد ،

خونریزی در سطحی است که فرد نتواند متوقف کند ،

چند روز بعد از جراحی احساس درد شدید ،

پس از شرایطی مانند تب شدید ، قطعاً باید با یک پزشک تماس گرفته شود یا پزشک باید ویزیت شود.

دندانپزشک شما انواع پشتیبانی را بعد از جراحی دندان عقل به شما ارائه می دهد. به همین دلیل ، در مواجهه با این مشکلات نباید از مشورت با یک پزشک دریغ کنید. کمک دکتر همیشه موثرتر خواهد بود.

آردینی اوخو
سه شنبه 16 دی 1399
بؤلوملر :

اختلالات مفصل فک

0 گؤروش
یازار:‌


https://th.bing.com/th/id/OIP.Ny5z19iuqt5TJ-wEThnRjgHaE8?pid=Api&rs=1

اختلالات مفصل فک

از آنجا که مثلث چانه ، گردن و ستون فقرات به یکدیگر نزدیک هستند ، این ناحیه در ناحیه مفاصل فک قرار می گیرد. از آنجا که این وضعیت نزدیک به دندان ها است ، به طور کلی اختلالات رخ داده در این منطقه را اختلالات مفصل فک می نامند. حرکات فک پایین به طور همزمان بر روی عضلات گردن و فک تأثیر می گذارد. اگر تعادل این سه گانه به هم بخورد ، اختلالات مفصل فک ایجاد می شود.

 

دلایل اختلالات مفصل فک چیست؟

جمع شدن و ساییدن دندان ها در هنگام خواب  ، اختلالات نشستن ، ایستادن به حالت خمیده ، اختلالات بسته شدن فک و بیماری های دندان از دلایل مهم ناراحتی مفصل فک است. علاوه بر این ، انجام جویدن به طور یک طرفه ، دلایل روانشناختی ، آسیب های ناشی از تصادفات یا زمین خوردن نیز می تواند باعث چنین اختلالاتی شود. در سرمای شدید ، گاز گرفتن غذاهای سفت ، شل شدن بافت همبند و تومور ، عفونت یا روماتیسم مهمترین دلایل است.

 

علائم بیماری مفصل فک:

دردهای عضلانی

حرکات محدود فک

اتصالات فک ایجاد صدا می کنند

ناتوانی در جویدن راحت

مشکل دهان باز کردن

استرس و اختلالات روانشناختی

اختلالات تعادل وزوز گوش

درد در اندامهایی که مفاصل فک را تشکیل می دهند

 

دردهای عضلانی:

این دردهایی است که در ناحیه ای سه گانه که مفاصل فک را تشکیل می دهند گسترش می یابد. این درد ها معمولاً دردی است که هنگام فشردن دندان ها در شب اتفاق می افتد.

 

محدودیت در حرکات فک

نقص ساختاری در مفاصل و درد ناشی از بدتر شدن این اختلال و گسترش این دردها در یک ناحیه وسیع نیز از علائم این بیماری های مفصل فک است.

 

اتصالات ساخت صدا

در بعضی موارد ، مفاصل صدا ایجاد می کنند. این ممکن است به دلیل کلسیفیکاسیون نیز رخ دهد. اما این دردها هنگام دررفتگی یا دررفتگی دیسک در ناحیه مفصل فک احساس می شوند. اگر چنین دردی دارید ، این ممکن است نشانه ای از بیماری مفصل فک باشد.

 

 https://oakvillenorthdentistry.com/wp-content/uploads/2018/03/Dentist-in-Oakville1.jpg

استرس و اختلالات روانشناختی

 

اختلالات روانشناختی یکی از عواملی است که نه تنها بیماری های مفصل فک بلکه به طور کلی بسیاری از بیماری ها را تحریک می کند. اما ، در بیماری های مفصل فک ، استرس بر حرکات دهان تأثیر می گذارد و از دست دادن حرکات تجربه می شود که در نتیجه رژیم غذایی مختل می شود و این یکی از رایج ترین علائم در بیماری های مفصل فک است.

 

اختلالات تعادل وزوز گوش

وزوز گوش و سرگیجه از علائم رایج اختلالات مفصل فک است. در نتیجه ، ضعف دیده می شود و از دست دادن تعادل یکی از علائم بیماری های مفصل فک است. به همین ترتیب ، درد در گردن ایجاد می شود.

 

 

 

درد در اندامهایی که مفاصل فک را تشکیل می دهند

وجود درد در یک یا چند عضو از شامل مفصل فک و گسترش این درد در یک ناحیه وسیع است نیز از علائم بیماری های مفصل فک است.

 

مفصل گیجگاهی فکی ، مفصلی است که فک را به جمجمه متصل می کند. این اشتباه نیست که بگوییم اختلالات مفصل فک ارتباط مستقیمی با جویدن دارد. ناراحتی مفصل فک ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود. اکثر افراد جامعه به دلایل مختلف از ناراحتی مفصل فک رنج می برند.

بیماری مفصل فک به ویژه در خانم ها به عنوان یک اختلال شایع ظاهر می شود. زندگی روزمره کسانی که از ناراحتی مفصل فک رنج می برند تأثیر منفی می گذارد. شایعترین علامت این بیماری درد است.

 

چگونه ناراحتی مفصل فک را درک کنیم؟

 

علائم بسیاری از ناراحتی مفصل فک وجود دارد که بسیاری از افراد در جامعه با آن روبرو می شوند. بیماری مفصل فک به خصوص در افراد بین 20 تا 40 سال یک بیماری شایع است. افرادی که در رابطه با مفصل فک ناراحتی دارند ممکن است با مشکل دهان باز روبرو شوند.

 

 

 

علاوه بر این ، سردرد ، درد شدید در گوش ، صدای مفصل فک هنگام خوردن یا جویدن چیزی در دهان ، فکی که قفل شده یا گیر کرده است و عدم امکان باز کردن دهان به دلیل درد در مفصل فک هنگام صحبت نیز می تواند از جمله اختلالات مفصل فک باشد. دلایلی مانند صدا در چانه ، درد یا عدم توانایی در باز کردن دهان کاملاً بر کیفیت زندگی روزمره کسانی که این اختلال را تجربه می کنند تأثیر می گذارد.

 

چه عواملی باعث ناراحتی مفصل فک می شوند؟

بیماری مفصل فک در بخش بزرگی از جامعه رخ می دهد. دلایل مختلفی بر تجربه ناراحتی مفصل فک تأثیر می گذارد. در افرادی که عادت به دندان قروچه یا ساییدن دندان دارند ، میزان ناراحتی مفصلی فک بالا است. همچنین در افراد مبتلا به اختلال وضعیت بدنی. افرادی که دچار ضربه به سر ، گردن و فک شده اند این اختلال دیده می شوند.

برخی از دلایل مانند اختلال بسته شدن فک ، جویدن یک طرفه ، دندان درد ، شکستگی فک ، صحبت با تلفن ، جویدن ناخن ، اختلالات مادرزادی نیز می تواند باعث ناراحتی مفصل فک شود. علاوه بر این ، در حین درمان دندانپزشکی ممکن است مفصل فک آسیب ببیند. به عنوان مثال ، در طول جراحی طولانی مدت مانند دندان عقل و درمان مقعدی ، ممکن است مفصل فک ناراحتی داشته باشد زیرا دهان برای مدت طولانی باز می ماند. از آنجا که استرس اساس بیشتر بیماری ها است ، استرس ممکن است نقش اصلی بیماری مفصل فک را نیز داشته باشد.

 

 

 

مفصل فک چگونه باید درمان شود؟

 

بیماری مفصل فک به طور کلی نوعی ناراحتی است که نیازی به مداخله جراحی ندارد. خلاص شدن از شر ناراحتی فک با روش هایی مانند دارو یا استفاده از دستگاه ، فیزیوتراپی امکان پذیر است. اولین مرحله در درمان بیماری مفصل فک ، استراحت در چانه است. حرکات عضلانی در افراد مبتلا به ناراحتی مفصل فک بسیار دردناک است.

بنابراین ، برای درمان بیماری باید بلافاصله فیزیوتراپی شروع شود. سپس ، دارو باید با توجه به علت و شدت ناراحتی استفاده شود. اگر با وجود این روش ها درد ادامه داشت ، باید توسط یک جراح فک و صورت بررسی شوید. اگر علت ناراحتی در جراح فک و صورت به دلیل ساییدن دندان است ، اندازه دهان را گرفته و پلاک شبانه و پلاک گاز (آتل) را به بیمار بدهید. اگر در این روش نتایج موفقیت آمیز حاصل نشود ، درمان جراحی با جراحی چانه انجام می شود.

آردینی اوخو
پنجشنبه 11 دی 1399
بؤلوملر :

علائم دندان عقل نهفته

0 گؤروش
یازار:‌


https://www.queensgate-dental.co.uk/wp-content/uploads/2018/07/wis.jpg

علائم دندان عقل نهفته

دندان های آسیاب دندان که دندان عقل نامیده می شوند ، دندان هایی هستند که رشد خود را در سنین 17 تا 21 سالگی کامل می کنند و در دهان قرار دارند. اگر دندان های عقل ، که از عملکرد جویدن پشتیبانی می کنند ، اگر رشد خود را به درستی کامل نکنند ، ممکن است به دندانهای همسایه و استخوان فک آسیب برسانند و به درستی تراز نمی شوند. اگرچه برداشتن هر دندان عقل نهفته اجباری نیست ، اما برای حل مشکلاتی که فرد با آن روبرو خواهد شد ، نیاز به کنترل پزشک است.

در نتیجه معاینه توسط دندانپزشک ، در مورد عوامل اصلی ایجاد کننده دندان درد و میزان جاسازی دندان مشخص می شود. بنابراین ، تصمیم گیری در مورد کشیدن یا نکشیدن دندان توسط پزشک انجام می شود. به خصوص با تشکیل پوسیدگی ، باید دندان عقل که باعث آبسه می شوند برداشته شود. در میان نشانه های خرد شده ،

درد مداوم

تشکیل آبسه

تورم غدد لنفاوی

درد گوش

درد معبد

درد فک وجود دارد.

 https://resize.hswstatic.com/w_907/gif/now-vlt4u1WV-leadimagecroppedjpg-1210-680.jpg

چگونه درد دندان عقل جاسازی شده عبور می کند؟

اگر دندان عقل نهفته شده باشد و در زمان مناسب قرار نگیرد ، می تواند درد ناخوشایندی را در دوره هایی که سعی در بیرون آمدن دارند ، ایجاد کند. به خصوص در گوش های منطقه فک بالا ، درد در قسمت گردن ناحیه فک پایین ایجاد می شود. دندان های عقل نهفته ، که گاهی اوقات باعث تورم غدد لنفاوی می شوند ، باعث حساسیت می شوند و بر راحتی زندگی تأثیر منفی می گذارند.

 

در صورت بروز چنین مشکلاتی ، لازم است روش های درمانی مناسب با مشورت پزشک استفاده شود. از مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی که پس از کنترل توسط پزشک داده می شود باید به طور منظم استفاده شود و روند دردناک باید کنترل شود. دندان که پس از استفاده از دارو برای کشیدن مناسب می شود ، باید بدون تاخیر برداشته شود و مشکل برطرف شود. جراحی دندان عقل نهفته بسیار آسان است و در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

 

جراحی دندان عقل نهفته چگونه انجام می شود؟

 

بعد از اینکه کنترل دندانپزشک متخصص تحت بی حسی موضعی انجام شد ، تصمیم گرفته شد که این عمل ها انجام شود. بررسی دقیق آناتومی ناحیه ای که دندان در آن قرار دارد قبل از عمل و بی حسی مناسب باعث می شود که جراحی بدون درد انجام شود. در حین جراحی ، استخوان اطراف دندان برداشته می شود و کشیدن دندان انجام می شود. بعد از کشیدن دندان بخیه ها به مدت 7 تا 10 روز در دهان بیمار باقی  می ماند. مسکن و درمان آنتی بیوتیکی در صورت ضروری بودن توسط پزشک متخصص توصیه می شود.

 

دوره درمان بعد از عمل

 پس از کشیدن دندان عقل با جراحی ، پدهای پنبه ای روی دندان کشیده شده قرار می گیرد. بیمار باید این تامپون را برای مدتی با محکم فشار دادن در دهان نگه دارد و خون لخته شود. با توجه به احتمال ادم در ناحیه بعد از عمل ، استفاده از کمپرس یخ برای دوره های خاص در 24 ساعت اول مفید خواهد بود.

 

 

 

در هفته اول بعد از جراحی نباید از سیگار استفاده شود و از مصرف غذای گرم خودداری شود. مراقبت از تمیز کردن دهان و دندان همچنین باعث ترمیم سریعتر زخم در دهان می شود. در عین حال از ایجاد عفونت در دهان جلوگیری می شود. داروهایی که از نظر پزشک مناسب تشخیص داده می شوند باید به طور منظم در طول درمان استفاده شوند.

آردینی اوخو
چهارشنبه 10 دی 1399
بؤلوملر :

درمان ارتودنسی

0 گؤروش
یازار:‌


https://www.altimadental.com/wp-content/uploads/2018/04/altima-orthodontics-treatments.jpg

درمان ارتودنسی:

درمان ارتودنسی رشته ای از دندانپزشکی است ، که دندان های کج یا دندانهای ناسازگار را با یکدیگر تشخیص و پیشگیری می کند و آنها را با اقدامات لازم درمان می کند. دندانپزشکی که در این زمینه تخصص دارد ، متخصص ارتودنسی نامیده می شود.

سلامت دهان و دندان برای سلامت انسان بسیار مهم است. از آنجا که تمیز کردن لثه ها به خصوص موقعیت بد ، منحنی یا خرد شده بسیار دشوار است ، بنابراین به احتمال زیاد با مشکلات دندانی روبرو خواهید شد.

در این حالت دندان ها به سرعت خراب می شوند و خطر از دست دادن دندان ها افزایش می یابد. بعلاوه ، از آنجا که در هنگام تغذیه فشار بیشتری به دندانهای شما وارد می کند ، ممکن است باعث سردرد ، لیز خوردن عضلات فک ، درد مختلف در ناحیه پشت یا شانه شود. در عین حال ، دندان های منحنی و کج از نظر زیبایی تصاویر بدی را ایجاد می کنند. با این حال ، با درمان ارتودنسی می توانید در مدت زمان کوتاهی به تمام این مشکلات پایان دهید.

 

درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی یا هدف از درمان ارتودنسی در درجه اول تأمین سلامت دهان و دندان و عملکرد خوب آن است. علاوه بر این ، رابطه بین دندان ها ، لب ها ، بافت های نرم و فک ها ایجاد موقعیت طبیعی آنها است.

اگرچه محدودیت سنی برای شروع درمان ارتودنسی وجود ندارد ، اما ما به طور کلی درمان ارتودنسی را به کودکان در دوره رشد خود ترجیح می دهیم ، بنابراین اگر یک سن متوسط ​​را تعیین کنیم ، می توان در ناسازگاری و اختلالات دیده شده در ساختار فک در درمان هایی که بین سنین 10 تا 12 سال شروع می شود ، مداخله کرد. مهمترین معیار در این مرحله طبیعی بودن استخوانهای فک دندانها و بافتهای اطراف دندان است و بیمار هیچ گونه مشکل پاتولوژیک در ساختار دندان ندارد.

در این مرحله ، مهمترین نگرانی بیماران ما که به کلینیک ما مراجعه می کنند ، اضطراب زیبایی ناشی از بریسهای دندان هنگام درمان ارتودنسی است. در سالهای اخیر ، در نتیجه پیشرفتهای درمان ارتودنسی ، راه حلهای بسیار زیبایی ایجاد شده است. با تشکر از مواد  شفاف تولید شده در این حوزه ، ما می توانیم ناهنجاری های ارتودنسی را اصلاح کنیم در حالی که راه حل هایی ارائه می دهیم که بیماران ما را در زمینه زیبایی راضی کندو

 

مراحل درمان ارتودنسی

 

درمان ارتودنسی برای محافظت از سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. به همین دلیل برای افرادی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند بسیار مفید خواهد بود که با مراجعه به دندانپزشکان متخصص در این زمینه و بدون از دست دادن وقت زیاد ، درمان را بدون اتلاف وقت شروع کنند.

 

این واقعیت که درمان ارتودنسی بیش از درمان شامل 5 مرحله مختلف هستند ، به پیشرفت روند درمان بستگی دارد. از آنجا که این یک درمان طولانی مدت است ، فرایندی خواهد بود که نیاز به صبر دارد و هزاران سوال در ذهن کسانی که این روش درمانی را دارند ، خطور می کند. مهمترین آنها چگونگی روند درمان ارتودنسی ، مراحل درمان و نحوه انجام درمان است ...

 

مرحله بازرسی

 

 

همانطور که مشخص است ، اولین مرحله از درمان ارتودنسی ، مرحله معاینه ، شامل مراجعه بیمار به پزشک ، معاینه دندانهای مشکل ساز وی و تشخیص پزشک متخصص است. پس از ایجاد فضای لازم در دهان بیمار ، پزشک اطلاعات دقیق در مورد چگونگی درمان مشکلات موجود در دندان شما را ارائه می دهد. تمام مراحل درمان برای حفظ افکار منفی در ذهن بیمار توضیح داده می شود.

 

 

 

مرحله آماده سازی

 

پس از مرحله معاینه درمان ارتودنسی ، مرحله آماده سازی بلافاصله پس از پذیرش بیمار آغاز می شود. در این مرحله ، شرایط لازم برای درمان وجود دارد. اول از همه ، بررسی می شود بیمار دندان پوسیده دارد یا خیر. در صورت پوسیدگی دندان ، آنها تحت درمان قرار می گیرند و پوسیدگی ها تحت کنترل قرار می گیرند.

تمیز کردن دندان و مراقبت از دهان در درمان ارتودنسی نیز بسیار مهم است. به همین دلیل ، تمیز کردن دندان و مراقبت از دهان با در نظر گرفتن شرایطی مانند تارتار و  زردی دندان انجام می شود. سرانجام با بررسی لثه ها ، در صورت عدم وجود مشکل لثه در بیمار ، درمان به مرحله دیگر برنامه ریزی و تشخیص منتقل می شود.

 

مرحله برنامه ریزی و تشخیص

پس از مرحله معاینه و آماده سازی ، مرحله سوم ، مرحله برنامه ریزی و تشخیص آغاز می شود. در این مرحله ، گزینه های درمانی لازم با توجه به مشکلات دندانی بیمار تعیین می شود. گزینه های درمان با توجه به مشکلات دندانی بیمار متفاوت است. متخصص ارتودنسی نوع درمان را تعیین می کند و جزئیات موضوع را به بیمار می گوید. از آنجا که ساختار فک ، دهان و دندان بیمار بسیار مهم است ، پزشک متخصص با در نظر گرفتن این سه عامل روش درمانی مناسب را تعیین می کند.

 

فاز درمان ارتودنسی

 

در طول مرحله درمان ارتودنسی ، بریسها به بیمار متصل می شوند و قالبها با اندازه گیری دهان بیمار تهیه می شوند. براکت ها روی مدل آماده شده ، قالب ها روی دندان ها قرار می گیرند و براکت ها به دندان ها منتقل می شوند. در آخر ، مهاربندها به مرحله تقویت متصل می شوند.

 

مرحله تقویت و درمان

این مرحله آخرین مرحله است و پس از پایان این مرحله با یک درمان ارتودنسی ، محافظت از مکان های جدید دندان از سازگاری و بازگشت آنها به مکان های قدیمی جلوگیری می کند. دراین مرحله که از دو روش مختلف استفاده می کند ، این حالت یا متحرک است ، برای درمان دائمی ارتودنسی بسیار مهم است.

 

 

 

درمان ارتودنسی از توسط چه کسانی استفاده می شود؟

 

شاخه های مختلفی در زمینه دندانپزشکی وجود دارد که به طور کلی با سلامت دهان و فک سروکار دارند. یکی از این شاخه ها ارتودنسی است. درمان های اعمال شده برای از بین بردن اختلالات دندان در این محدوده ارزیابی می شود.

 

 

 https://th.bing.com/th/id/OIP.6hXdsITqC0Hs9tICtFxYtAHaE6?pid=Api&w=4187&h=2781&rs=1

درمان توسط متخصصان ارتودنسی انجام می شود. مشکلات ساختاری که در دندان ها رخ می دهد می تواند به اندازه ای برسد که به طور قابل توجهی بر سلامت فرد تأثیر بگذارد. هدف از این روش درمانی این است که از نظر زیبایی از لحاظ زیبایی ظاهری به بیمار بدهد و همچنین از بروز مشکلاتی از نظر سلامتی جلوگیری کند.

پس از داده های بدست آمده توسط معاینه دقیق و تکنیک های تشخیصی ساخته شده توسط متخصص ارتودنسی ، درمانی که بیمار به آن احتیاج دارد آشکار می شود.

 

 

چه زمانی به درمان ارتودنسی نیاز است

اینکه آیا بیمار به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا خیر تصمیمی است که با بررسی ساختار فک و دهان گرفته می شود. اگر در بسته شدن دندان های فرد مشکلی وجود داشته باشد ، در ترازبندی مشکلی ایجاد شده و از نظر ظاهری گیج کننده باشد ، آن بیمار برای درمان ارتودنسی مناسب است.

تنگی در فک یکی دیگر از مشکلات مربوط به ارتودنسی است. این یک بیماری است که باید بدون توجه به سن درمان شود. جراحی با درمان پیشرفته فک انجام می شود. عدم تطابق خطوط میانی نیز نوعی اختلال بسته شدن است.

دندان های از دست رفته و مشکلات مربوط به پروتزها نیز در زمینه ارتودنسی قابل درمان هستند. هرچه درمان های ارتودنسی زودتر مداخله شود ، احتمال موفقیت بیشتر است. روند بهبودی بیمار سریعتر است.

 

محدوده سنی در درمان ارتودنسی

به طور کلی نمی توان در مورد یک محدوده سنی در درمان ارتودنسی صحبت کرد. در موارد عادت مکیدن انگشت ، داشتن ساختار نامتعادل فک ، از دست دادن زودرس دندان های شیری ، مشکل در جویدن و صحبت کردن و مشکلات تماس بین دندان های بالا و پایین ، بدون تأخیر با پزشک مشورت کنید.

با این حال ، در مشکلاتی که مستقیماً به استخوان فک مربوط می شود ، رشد استخوان بیمار کامل است. در بیماران بزرگسال چنین دوره انتظار وجود ندارد. براکت هایی که در طول درمان ارتودنسی استفاده می شود با فشار دادن دندان ها به اصلاح مشکلات هم ترازی کمک می کند. این سیستم که به دلیل ظاهر فلزی آن در گذشته باعث سوء ظن در بیماران می شد ، از مواد شفاف تولید می شود.

برای کودکان ، مواد رنگارنگ برای تشویق آنها وجود دارد. مشکلات ارتودنسی فقط آنطور که تصور می شود مربوط به زیبایی نیست. این می تواند از نظر سلامت عمومی بدن ، به ویژه بهداشت دهان و دندان منجر به مشکلات جدی شود و زمینه را برای بیماری های دشوارتر فراهم کند.

آردینی اوخو
سه شنبه 9 دی 1399
بؤلوملر :