https://th.bing.com/th/id/OIP.1HCvsiCs8pXE8Dhn8Ft8xAHaEK?pid=Api&rs=1

عادت مکیدن انگشت کودکان

عادت مکیدن کودکان چیست؟

این زمانی است که کودک انگشت (معمولاً انگشت شست) یا پستانک را در طول روز و یا شب می مکد.

 

این عادت ها چقدر رایج است؟

عادت های مکیدن انگشت و پستانک از جمله عادت های معمول در دوران کودکی است. به طور کلی ، این وضعیت در نوزادان 3 ماهه شروع می شود و تا 2 سالگی طبیعی تلقی می شود. کودکان از این عادت لذت می برند. از هر 8 کودک یک نفر عادت طولانی مکیدن انگشت دارد. این وضعیت در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. عادت مکیدن پستانک معمولاً قبل از 6 سالگی قطع می شود. اگر این عادت ها بعد از 7 سالگی ادامه پیدا کند ، ممکن است اختلالات دائمی دندان ایجاد شود.

 

 چرا فرزند من چنین عادتی دارد؟

این عادت دو دلیل دارد؛

چنین عاداتی احساس راحتی و امنیت را در کودک ایجاد می کند.

این یک رفتار آموخته شده است.

نوزادان تمایل طبیعی به مکیدن از دوره تغذیه با بطری یا شیردهی دارند. چنین عادت هایی باعث تحریک این انگیزه می شود و به مرور زمان ترک عادت دشوار می شود.

 

آیا عادت مکیدن انگشت شست همیشه باعث ایجاد مشکلات فک و دندان می شود؟

 

اختلالات دندان و فک وابسته عواملی مانند:

1. چند بار انگشت مکیده می شود

2. انگشت چقدر سخت مکیده شده است

3. تا چند سالگی این عادت ادامه دارد

اختلالات دندان و فک بستگی به چنین دلایلی دارد.

اگر کودک بیش از 6 ساعت در روز انگشت خود را می‌مکد ، اختلالات دندانی اجتناب ناپذیر است.

 

عادت مکیدن چگونه بر دندان ها تأثیر می گذارد؟

از آنجا که عادت مکیدن انگشت از رشد دندانهای جلو جلوگیری می کند ، باعث ایجاد شکافهای عمودی بین دندانهای جلو می شود. این وضعیت در گاز گرفتن غذاها مشکل ایجاد می کند.

دندان های جلویی فوقانی در حال بیرون زدن به جلو هستند.

تنگی در فک بالا رخ می دهد که باعث بسته شدن نادرست دندانهای خلفی می شود.

 

برای جلوگیری از این عادت فرزندم چه کاری می توانم انجام دهم؟

 

ترک عادتی که کودک از آن استفاده می کند کار آسانی نیست. با این حال ، تلاش در جهت جلوگیری از ایجاد عادت در طول روز  ، شروع مناسبی خواهد بود.

اول از همه ، کودک باید مایل به ترک این عادت باشد.

می توانید کودک را ترغیب و ترغیب به ترک این عادت کنید. می توانید با تهیه نمودارهای روزانه و پاداش دادن به آنها در صورت عادت های تکراری کمتر ، به او انگیزه دهید.

شما باید در مورد نخوردن انگشتان با او صحبت کنید و وقتی می بینید تلاش می کند او را با تبریک ستایش کنید.

قطعاً باید از فشار ، تمسخر ، تنبیه و خجالت پرهیز کنید !!!

به عنوان یک یادآوری یا به عنوان یک مانع فیزیکی ، می توانید انگشت را با گچ یا باند بپیچید. می توانید هنگام خوابیدن انگشت را روی دست خود قرار دهید. یا می توانید یک لاک ناخن بزنید که وقتی می خواهد انگشتان خود را بمکد طعم تلخی می بخشد.

 

دندانپزشک یا ارتودنتیست چه کاری می تواند انجام دهد؟

متخصص ارتودنسی می تواند در مورد ترک مکیدن انگشت مشاوره و روشهایی ارائه دهد. در صورت لزوم می توان از آپریون عادت شکن استفاده کرد.

 

با ترک این عادت چه اتفاقی می افتد؟

اگر تا 7 سالگی بتوان از عادت مکیدن انگشت جلوگیری کرد ، ساختار وخیم دندان و فک می تواند با رشد و نمو طبیعی بهبود یابد. اگر این عادت بعد از 7 سالگی ادامه یابد ، ساختار وخیم دندان و فک می تواند یک ویژگی دائمی را نشان دهد و شانس بهبود خود به خودی را از دست بدهد. برای رفع مشکل ، دندانها و فکها با استفاده از دستگاههای عملکردی داخل دهانی یا خارجی و براکت در موقعیت مورد نظر قرار می گیرد. اگرچه شروع درمان ارتودنسی بدون ترک کامل عادت امکان پذیر نیست ، اما عادت نامناسب مداوم باعث خراب شدن مجدد دندانها پس از درمان ارتودنسی می شود.

 

آیا پستانک نیز بر عادت مکیدن انگشت تأثیر دارد؟

استفاده از پستانک می تواند باعث حرکت دندان های شیری شود. با این حال ، تا سن 7 سالگی که دندان های دائمی در دهان ظاهر می شوند ، عادت استفاده از پستانک مشکلات کوچکتری را در مقایسه با مکیدن انگشت ایجاد می کند. عادت استفاده از پستانک در جامعه نسبت به مکیدن انگشت کمتر دیده می شود و بسیار راحت تر قابل درمان است. استفاده مداوم از پستانک پس از 7 سالگی باعث مشکلات ارتودنسی می شود.

 

یکشنبه 30 آذر 1399
بؤلوملر :