https://www.hillcountryoralsurgery.com/wp-content/uploads/2020/08/shutterstock_316804217-scaled.jpg

بارداری و دوران یائسگی: هورمون ها چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارند؟

 

از نوجوانی تا اولین چرخه قاعدگی و بارداری تا یائسگی ، زنان در طول زندگی خود تغییرات هورمونی قابل توجهی را تجربه می کنند. در حالی که برخی از این تغییرات مورد انتظار و قابل درک است ، اما ممکن است بسیاری از خانمها از دانستن اینکه همین انتقال هورمونی چه تاثیری در لثه ها ، دندانها و سلامت کلی دهان آنها دارد ، متعجب شوند.

 

مراحل زندگی هورمونی

 

التهاب لثه یک مسئله تکراری در هر نقطه عطف در زندگی یک زن است. بنابراین ، مهم است که درک اساسی از این وضعیت داشته باشیم. التهاب لثه اولین مرحله از بیماری لثه است که در اثر تجمع بیش از حد پلاک در امتداد خط لثه و روی دندان ایجاد می شود. علائم التهاب لثه شامل لثه های ملتهب (ظاهر قرمز و متورم) ، درد و خونریزی هنگام مسواک زدن و / یا کشیدن نخ دندان است. اگر التهاب لثه بدون درمان مناسب پیشرفت کند ، می تواند منجر به پریودنتیت ، وضعیت جدی تر به دلیل آسیب بافت نرم و استخوان و از دست دادن احتمالی دندان شود. خوشبختانه ، التهاب لثه با مراقبت دندان مناسب در تمام مراحل زندگی هورمونی قابل درمان است.

 

بلوغ

 

بین افزایش شیوع التهاب لثه و افزایش سطح هورمون های جنسی که در دوران بلوغ اتفاق می افتد ارتباط وجود دارد. علاوه بر این ، ممکن است در محلاتی که با بقایای مواد غذایی ، پلاک و رسوبات تارتار تماس دارند ، واکنش بیش از حد رشد گره ای لثه (لثه) وجود داشته باشد. در هنگام مسواک زدن با لثه های قرمز و متورم ، خونریزی به راحتی رخ می دهد.

 

علاوه بر سطح بالای هورمون ، عادت های زندگی در بزرگسالان جوان ، خطر التهاب لثه را افزایش می دهد. نوجوانان نسبت به افراد مسن بیشتر از بریس استفاده می کنند (تمیز کردن کامل نخ دندان و لثه برای تمیز کردن کاملاً دشوار است) و بیشتر نوشیدن و / یا خوردن غذاهای شیرین را بدون مسواک زدن بعدی انجام می دهند. این تجمع پلاک اضافی می تواند زمینه ای برای تولید التهاب لثه باشد.

 

قطعه

 

حساسیت و تغییرات لثه در دوره های قاعدگی متفاوت است ، بطوریکه برخی از زنان در این تغییر هورمونی ماهانه دچار تغییر لثه نمی شوند ، در حالی که زنان دیگر تورم و خونریزی لثه را چند روز قبل از قاعدگی گزارش می کنند. این بیماری لثه به طور معمول با شروع جریان قاعدگی از بین می رود ، اما می توان مراقبت های ویژه ای را برای تسکین معده درد در این مدت انجام داد. باید در نظر داشت که زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می کنند ، که یک داروی استروئیدی مصنوعی است ، ممکن است در عملکرد سیستم ایمنی بدن کاهش یابد و این ممکن است بر سلامت دهان و دندان فرد تأثیر بگذارد.

 

بارداری

 

التهاب لثه در حدود 60 تا 75 درصد از کل زنان باردار رخ می دهد. هورمون ها در دوران بارداری ممکن است در پاسخ التهابی به مواد تحریک کننده محلی مانند پلاک اغراق کرده و باعث تورم لثه و خونریزی آن در طی این هورمون شدید (و طولانی مدت) شوند.

 

برخی از زنان باردار گزارش می دهند که تغییرات لثه از ماه دوم بارداری آغاز می شود و در ماه هشتم به اوج خود می رسد. دیگران گزارش می دهند که التهاب لثه در سه ماهه سوم پس از شدت یافتن تدریجی آن در طول بارداری ، در بدترین حالت است. التهاب لثه در طی بارداری با افزایش سطح پروژسترون و استروژن در پلاسما شتاب می گیرد. در حالی که این هورمون ها (و شیوع التهاب لثه) در دوره پس از زایمان پس از زایمان کاهش می یابد ، معمولاً لثه ها بلافاصله به حالت قبل از بارداری بر نمی گردند. از همه مهمتر ، بیماری پریودنتال در دوران بارداری می تواند عامل خطر زایمان نوزاد کم وزن (PLBW) زودرس را افزایش دهد.

 

یکی دیگر از موارد نادر بهداشت دهان و دندان به نام تومورهای بارداری (معروف به "epulis gravidarum" یا "گرانولومای بارداری") 10 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد. طبق انجمن دندانپزشکان ترکیه ، "به طور کلاسیک ، تومور بارداری در یک منطقه فرآیند التهابی شروع به توسعه می کند. بهداشت دهان و دندان ضعیف همیشه وجود دارد و اغلب رسوبات پلاک یا تارتار روی دندانهای مجاور ضایعه وجود دارد. لثه به صورت گره ای منبسط می شود و باعث تشکیل توده بالینی می شود. "در حالی که ضایعه به طور معمول در دوره پس از زایمان کوچک یا ناپدید می شود ، زنان باید برای تشخیص و درمان به پزشک و دندانپزشک خود مراجعه کنند.

 

یائسگی

 

دوره یائسگی به طور متوسط ​​از حدود 47 سالگی آغاز می شود. بیشتر زنان در ترکیه تقریباً در سن 51 سالگی یائسگی می کنند. زنانی که سیگار می کشند یا کمتر از حد متوسط ​​هستند ممکن است یائسگی زودتر را تجربه کنند.

 

در حالی که گرگرفتگی و تعریق شبانه رایج ترین علائم یائسگی است ، بسیاری از خانم ها با این تغییرات هورمونی ناراحتی دهانی را تجربه می کنند. علائم از خشکی دهان و احساس سوزش تا درک چشایی است. لثه ها ممکن است خشک و براق به نظر برسند ، می توانند تغییر رنگ دهند (از رنگ پریده به قرمز) و به راحتی خونریزی کنند. در حالی که خشکی دهان با افزایش سن بیشتر اتفاق می افتد و به دلیل داروهای تجویز شده در دوران یائسگی ، زخم های دهان ایجاد می شود بیماری لثه می تواند باعث پوسیدگی دندان ، بیماری لثه و بوی بد دهان شود.

 

تغییرات هورمونی طبیعی که زنان پیر را در دوره یائسگی قرار می دهد ، می تواند بر استخوان ها و پوکی استخوان تأثیر بگذارد. از دست دادن استخوان ، به ویژه در فک ، می تواند باعث از بین رفتن دندان شود. عقب رفتن لثه می تواند نشانه از دست دادن استخوان در استخوان فک باشد. عقب رفتن لثه ها نیز بیشتر سطح دندان را در معرض پوسیدگی احتمالی دندان قرار می دهد. "

 

درمان بیماری لثه در طی تغییرات هورمونی

 

اگر مشکل اولیه برطرف نشود ، تغییرات هورمونی می تواند لثه و دندان را در معرض عفونت قرار دهد. پیشگیری از بیماری لثه با رعایت بهداشت دهان و دندان شروع می شود. زنان باید یک روال ثابت و مشخص ایجاد کنند که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی (از جمله میان وعده ها) ، تعویض مسواک حداقل هر 3-4 ماه و مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه باشد. زنان باید در مورد هرگونه مشکل لثه و دندان با دندانپزشک خود و همچنین هرگونه تغییر در سلامتی (مانند انتقال چرخه زندگی) که ممکن است در بین ویزیت ها اتفاق افتاده باشد ، صحبت کنند.

 

زنان می توانند از محصولات مراقبت از دهان و دندان بدون الکل استفاده کنند ، زیرا لثه ها در اوج رسیدن دوره های هورمونی می توانند حساس باشند.


چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
بؤلوملر :